آرشیو یکشنبه ۱ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۶۴
اقتصادی
۴

رویترز؛ ستون پنجم تحریم ها

سید علی دوستی موسوی

همزمان با آغاز تحریم های غرب علیه اقتصاد ایران، مشی و روش خبرگزاری انگلیسی رویترز در برخورد با اخبار تحریم ها مشکوک و قابل بررسی به نظر می رسد. نگاهی به اخبار مخابره شده توسط این خبرگزاری نشان می دهد که محتوای این اخبار، فرصت های ایران برای خنثی کردن تحریم ها را نشانه رفته است. ظاهرا دفاتر این خبرگزاری در کشورهای هدف تجاری ایران ماموریت یافته اند با جستجوی دقیق درباره ماهیت، جزئیات همکاری و اطلاعات طرف های تجاری و شرکت های معامله گر با ایران علیه آنها جنگ روانی به راه انداخته و به گونه ای ظریف آنها را در برابر مجازات تحمیلی آمریکا قرار دهند.

به عبارت بهتر رویترز با افشای اطلاعات تجاری شرکت های خارجی، آنها را از تحریم شدن ترسانده و با زبان بی زبانی این گونه القا می کند که دست شان رو شده و بهتر است با توجه به تحریم شدن توسط آمریکا و متحدانش از انجام معامله با ایران خودداری کنند.

نگاهی به پوشش گسترده جزئیات معاملات اقتصادی ایران در ماه های گذشته در زمینه نفت، پتروشیمی، خرید کالاهای اساسی، کشتیرانی و حمل و نقل، مبادلات بانکی و... بخوبی این روش موذیانه را آشکار می سازد.

جالب اینجاست که سایر خبرگزاری های معتبر دنیا که برخی از آنها اتفاقا مشی تندتری نسبت به ایران دارند و از داشتن دفتر هم در تهران محرومند، چنین گسترده و با این ابعاد حاضر به معامله هویت حرفه ای خود و نقش آفرینی در ستون پنجم تحریم ها نشده اند. اما رویترز که اتفاقا از امتیاز داشتن دفتر در تهران برخوردار است، در سکوت و غفلت ارگان های مسئول حاضر به انجام چنین ماموریتی شده است.

با این حال نوع برخورد برخی رسانه های کشور در بازنشر اخبار جهت دار رویترز نیز جای تعجب و تذکر دارد؛ چرا که بازنشر این اخبار هرچند به صورت ناخواسته به نوعی مشارکت در تحت فشار قرار دادن و جوسازی علیه طرف تجاری ایران محسوب و ورود به دامی است که این خبرگزاری با ترفندهای خبری اش گسترانیده است؛ لذا با شدت گرفتن جنگ روانی غرب علیه ایران، همزمان با افزایش تحریم ها به نظر می رسد رسانه های کشور باید در برخورد با اخباری که رسانه هایی نظیر رویترز درباره اقتصاد ایران و شرکای تجاری و اقتصادی ایران مخابره می کنند، با هوشیاری و موشکافی بیشتری برخورد کرده و ترفندهای موجود در متن اخبار را شناسایی و حذف کنند تا ناخواسته اسیر بازی طرف مقابل نشوند.