آرشیو شنبه ۷ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۶۹
جهان
۶

فرمان 164 ماده ای کرزای برای مبارزه با فساد

رئیس جمهوری افغانستان به تعهد یک ماه پیش خود در جلسه با مقامات افغانستان برای مبارزه با فساد عمل کرد. وی یک ماه پیش در جلسه قوای سه گانه این کشور گفت: همه شما به من مصلحت گرا می گفتید اما بعد از این حرف رفتار من تغییر کرده است و قرار است اصلاحاتی را در امور داخلی ایجاد کنم.

حال به نظر می رسد کرزای قصد دارد به صورتی جدی اصلاحات را در افغانستان به پیش ببرد. به گزارش فارس، کرزای در حکمی که دارای 33 بخش و 164 ماده است، تمامی ارگان های دولت این کشور را موظف ساخت تا در عرصه های حکومت داری، مبارزه با فساد، حاکمیت قانون و خودکفایی اقتصادی اقدامات هماهنگ و مشخص انجام دهند. بنا به اطلاعیه مطبوعاتی دفتر رئیس جمهور افغانستان، در ابتدای این فرمان به پیشرفت های افغانستان در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در ده سال اخیر و قراردادهای استراتژیک با کشورهای مختلف اشاره شده است. در ادامه این فرمان تاکید شده است که باوجود این پیشرفت ها، در زمینه حکومتداری، مبارزه با فساد، خودکفایی اقتصادی و تحکیم قانون مشکلاتی وجود داشته است.

در یکی از این بندها آمده است: دادگاه عالی افغانستان طی شش ماه تمام پرونده های موجود بخصوص پرونده هایی را که مربوط به فساد اداری، غصب زمین و قتل های زنجیره ای می شود، نهایی کند. کرزای در این فرمان از پارلمان افغانستان به عنوان عالی ترین ارگان قانونگذاری افغانستان خواسته است تا به پیشنهادهای فوری و تقاضاهای مشروع و معقول دولت پاسخ مثبت دهد. رئیس جمهور افغانستان همچنین از مقامات عالی رتبه دولتی خواسته تا از حمایت مفسدان و جنایتکاران خودداری کرده و اعضای کابینه نیز موظف به سفر به استان ها شده اند.