آرشیو شنبه ۷ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۶۹
جهان
۶

رامنی آتش بس داد، اوباما نپذیرفت

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، انتقاد نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه از یکدیگر به یک سنت تبدیل شده است. موضوع سیاست خارجی از جمله مواردی است که نامزدها از آن برای ضربه زدن به رقیب خود استفاده می کنند. اما در این میان، میت رامنی در حالی که این روزها در حال سفر به کشورهای اروپایی بوده و امروز هم قرار است به سرزمین های اشغالی سفر کند، متعهد شده سیاست خارجی اوباما را مورد انتقاد قرار ندهد. با این وجود، تیم انتخاباتی باراک اوباما، مواضع وی را در این زمینه به چالش کشیدند.

به گزارش فارس، دموکرات ها با برگزاری کنفرانسی باحضور مقامات امنیت ملی، مواضع رامنی و رویکرد بین المللی وی را به چالش کشیدند. ولسی کلارک، فرمانده ارشد سابق ناتو درباره دیدگاه های رامنی گفت: او درباره مسائل مهم هیچ تجربه امنیت ملی واقعی در اختیار ندارد و علاوه بر این فاقد تجربه سیاست خارجی است. او افزود: فکر می کنم در صورتی که قرار است موضوعی به چالش کشیده شود، مردم آمریکا شایسته شنیدن دیدگاهی جایگزین هستند و نه یکسری حرف های بی پایه و اساس و عبارت های پیش پاافتاده از دوران جنگ سرد.

علاوه بر این کنفرانس که به نظر می رسد هدف آن آسیب زدن به تلاش میت رامنی برای کسب نظر موافق اسرائیل و یهودیان بود، باراک اوباما دیروز مراسمی برای امضای قانون همکاری های فزاینده امنیتی آمریکا اسرائیل برگزار کرد. این قانون که کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل (ایپک) بشدت برای تصویب آن لابی کرده است، همکاری های اطلاعاتی میان دو طرف و تعهد آمریکا به ارتقای ظرفیت نظامی اسرائیل را افزایش می دهد. به عقیده تحلیلگران، اوباما با امضای این توافق نامه سعی کرده در آستانه سفر رامنی به تل آویو، سفر وی را تحت الشعاع قرار دهد.