آرشیو دوشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۱
جهان
۶

تهیه پیش نویس قرارداد مسیر تدارکاتی ناتو از پاکستان

پس از چند هفته از بازگشایی دوباره مسیر عبور کالاهای ناتو از خاک پاکستان به افغانستان، حال مقامات دو کشور پیش نویس یادداشت تفاهم جدید خود در این رابطه تدوین کردند.

به گزارش فارس، طبق این یادداشت تفاهم 16 ماده ای که پیش نویس آن آماده شده است، تنها انتقال محموله های تجاری از طریق مسیر زمینی پاکستان مجاز است و این نیروها اجازه حمل سلاح به افغانستان را با استفاده از این مسیر ندارند. در این تفاهم نامه که گفته می شود طبق منشور سازمان ملل متحد تهیه شده، تصریح شده است، انتقال محموله های غیرتسلیحاتی از جمله غذا، دارو، تجهیزات و مواد مورد نیاز به افغانستان، به وسیله کامیون های 20 یا 40 فوتی و طبق قوانین پاکستان امکان پذیر است.

طبق این تفاهم نامه انتقال سلاح های سنگین یا مواد خطرناک از این مسیر به هیچ وجه امکان پذیر نبوده و این نیروها تنها می توانند برای تقویت نیروهای امنیت ملی افغان مبادرت به انتقال تجهیزات نظامی کنند. همچنین طبق این توافق وزارت دفاع مسئول هماهنگی و نظارت روزانه بر عملیات و چگونگی اجرای مفاد این یادداشت تفاهم خواهد بود.

علاوه بر این موارد، مسیرهای انتقال تدارکات ناتو نیز در این یادداشت تفاهم مشخص شده است. یکی از این مسیرها مسیر جنوبی است که به وسیله آن محموله ها از طریق مرز چمن از بندر کراچی و بندر «بن قاسم» وارد افغانستان می شوند و دیگری مسیر شمالی است که محموله ها از طریق مرز «تورخم» از بندر کراچی و بندر بن قاسم به افغانستان می روند. بنا به گفته طرف پاکستانی، مسیرهای بیشتر در آینده ای نزدیک به اطلاع آمریکایی ها خواهد رسید.