آرشیو دوشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۱
جهان
۶

تظاهرات در شهرهای مختلف عربستان

شهرهای مختلف عربستان همچنان به صورت پراکنده شاهد برگزاری تظاهرات مردم برای تاکید بر لزوم اصلاحات سیاسی، رفع تبعیض و برقراری عدالت اجتماعی است.

به گزارش فارس، مردم شهرهای البریده، جده، القطیف و ریاض پایتخت عربستان با برگزاری تظاهرات، آزادی زندانیان و اصلاحات سیاسی را خواستار شدند. در همین حال، شیخ تیسیر النمر، برادر شیخ نمر باقرالنمر، روحانی مشهور شیعه عربستان که در زندان های رژیم سعود به سر می برد، خواهان آزادی زندانیان سیاسی از همه طوایف و گرایش های سیاسی شد.

کشور عربستان از یک سال پیش تاکنون شاهد تظاهرات مردم بویژه در شرق این کشور برای برقراری عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و اصلاحات سیاسی است. نیروهای سعودی در این مدت با سرکوب تظاهرات مردم تعدادی از آنها بویژه جوانان را به شهادت رسانده و شمار دیگری را زخمی کرده اند. موج اعتراضات مردمی در پی تیراندازی نیروهای سعودی به شیخ نمر باقر النمر، روحانی مشهور شیعه در شرق عربستان و ربودن وی گسترش یافته است.

دیروز مرکز حقوق بشر الشرق با اعلام درگذشت همسر آیت الله شیخ نمر النمر، خواستار آزادی فوری این عالم شیعه عربستانی شد. به گزارش العالم، خانم منی جابر الشریاوی، همسر شیخ نمر باقر النمر روز یکشنبه (دیروز) بر اثر بیماری درگذشت. قرار است مراسم تشییع و خاکسپاری وی پس از رسیدن پیکر او به العوامیه (شرق عربستان) برگزار شود. مرکز الشرق از مسئولان سعودی خواست شیخ نمر را فورا آزاد کند تا بتواند در مراسم تشییع همسرش حضور داشته باشد.