آرشیو سه‌شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۲
فرهنگ و هنر
۵

بیش از 3000 شیء تاریخی مرتبط با ایران در گرجستان وجود دارد

گسترش همکاری های فرهنگی ایران با موزه ملی گرجستان

همکاری های فرهنگی ایران با موزه هنرهای شرقی گرجستان که مجموعه ای از آثار باستانی و نفیس ایران را نگهداری می کند، گسترش می یابد.

به گزارش ایرنا، مجید صابر سفیر ایران در گرجستان در بازدید از موزه هنرهای شرقی گرجستان، گفت: تاکنون همکاری های فرهنگی و علمی بین مراکز مرتبط و همچنین موزه های مختلف دو کشور خوب انجام شده است.

وی از آمادگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با موزه هنرهای شرقی گرجستان خبر داد و افزود: پیش از این، دو کشور در زمینه های مختلف فرهنگی از جمله برگزاری نمایشگاه ها، دوره های آموزشی و مرمت، انجام بازدیدهای مختلف از موزه های دو کشور و حضور کارشناسان و متخصصان در همایش ها و نشست های علمی، همکاری های خوبی داشته اند.

لرد کیپانیدزه رئیس موزه ملی گرجستان نیز با استقبال از حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و احسان خزاعی رایزن فرهنگی ایران در این موزه، یادآور شد: همکاری های فرهنگی می تواند ملت ها را به هم نزدیک کند و وجود آثار و اشیای ایرانی در حفاری مناطق مختلف گرجستان، همکاری دو کشور را در این زمینه بیش از پیش ضروری کرده است.

وی گفت: موزه ملی گرجستان موفق شده با بازسازی ساختمان جدید موزه و اختصاص فضای مناسب، اهمیت هنرهای شرقی بویژه تاریخ و تمدن ایران را به نمایش گذارد.

پیشینه تاسیس نخستین گنجینه گرجستان به 190 سال قبل برمی گردد و در بخش هنرهای شرقی موزه ملی گرجستان بیش از 3000 اثر و شیء ایرانی منحصر به فرد از دوره های باستانی هخامنشیان تا معاصر وجود دارد که زینت بخش این موزه است.

بسیاری از آثار کشف شده در حفاری های نواحی غربی و شرقی گرجستان، شامل یادگارهای معماری، ظروف و کوزه های سفالی منقوش به خطاطی های زیبای فارسی و اشعار شاهنامه و همچنین کتیبه های مختلف مساجد است.

تابلوهای نقاشی دوره قاجار، قرآن های قدیمی، نقاشی روی شیشه، ظروف فلزی با سبک های مختلف، آثار چوبی، فرش و پارچه های دستباف و نفیس، کاشی های دارای طرح های اسلامی، شمشیر، سپر، کلاهخود و ظروف شیشه ای و سنگی از جمله آثار هنری تاریخ و تمدن ایران زمین در موزه هنرهای شرقی گرجستان است.