آرشیو سه‌شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۲
جهان
۶

رئیس جمهور رومانی ابقا شد

نبرد میان رئیس جمهور و نخست وزیر رومانی در نهایت با شکست نخست وزیر به پایان رسید.

مردم رومانی روز شنبه به پای صندوق های رای رفتند تا درباره ماندن یا رفتن ترایان باسسکو، رئیس جمهور کشورشان نظر دهند. نتایج نشان می دهد به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرا، باسسکو در سمت خود ابقا شد. به گزارش ایسنا، دفتر انتخابات رومانی اعلام کرد تعداد شرکت کنندگان واجد شرایط در این همه پرسی 46 درصد بود در حالی که حضور 51 درصدی مردم به آن اعتبار می بخشید. این همه پرسی توسط اتحادیه سوسیال لیبرال حزب چپگرای ویکتور پونتا، نخست وزیر رومانی برگزار شد.

پونتا در حالی این همه پرسی را برگزار کرد که این اقدام وی انتقادات شدید اتحادیه اروپا را به همراه داشت. اتحادیه اروپا، نخست وزیر رومانی را به ترساندن قضات رومانی و تضعیف اجرای قانون متهم کرده است. در مقابل، دولت چپ میانه رومانی، رئیس جمهور این کشور را متهم کرده که از حوزه اختیاراتش فراتر رفته و در امور دولت مداخله می کرده است.

از سوی دیگر، نظرسنجی موسوم به «خروج» نشان داد بیش از 80 درصد از شرکت کنندگان در این همه پرسی به برکناری ترایان باسسکو رای داده اند. نظرسنجی خروج نوعی از نظرسنجی است که در آن نظر افراد بلافاصله پس از خروج از محل اخذ رای از آنها پرسیده می شود. برخلاف نظرسنجی های معمول که در آن از افراد پرسیده می شود قصد دارند به چه کسی رای دهند، در نظرسنجی خروج، از رای دهندگان پس از رای دادن پرسیده می شود به چه کسی رای داده اند. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که 65 درصد از مردم رومانی برکناری ترایان باسسکو را خواستار بودند اما در زمان برگزاری همه پرسی، بسیاری از مردم در سفر بودند.