آرشیو سه‌شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۲
جهان
۶

ادامه تظاهرات در مناطق شیعه نشین عربستان

اعتراض های مردمی به حکومت آل سعود در عربستان همچنان ادامه دارد و با گذشت زمان بر گستره آن افزوده می شود. در همین راستا اعلام شد صدها نفر از مردم منطقه العوامیه، در شرق عربستان یکشنبه شب با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیزی خواستار آزادی زندانیان سیاسی، تغییر حکومت در عربستان و خروج نظامیان اشغالگر سعودی از بحرین شدند.

به گزارش فارس، تظاهر کنندگان عربستانی با نوشتن جملاتی از قبیل الموت لآل سعود (مرگ بر آل سعود) و الموت لآل خلیفه (مرگ بر آل خلیفه) روی کف خیابان های منطقه الشرقیه، از روی آنها عبور کرده و آنها را زیرپا گذاشتند. از زمان بازداشت شیخ نمر باقرالنمر، روحانی برجسته عربستانی در ماه گذشته میلادی، تظاهرات مردمی در مناطق شرقی عربستان شدت بیشتری یافته و مناطق این کشور هر شب یا روز شاهد برگزاری تظاهرات مردمی در اعتراض به سیاست های امنیتی رژیم سعودی است.

همچنین گزارش شد شنبه شب مردم در قطیف عربستان با برگزاری تظاهرات خواستار آزادی آیت الله النمر شدند. تظاهرات کنندگان با سر دادن شعار همه ما آیت الله النمر هستیم و هیهات مناالذله بر ادامه اعتراضات علیه رژیم آل سعود تاکید کردند. توقف سرکوب معترضان و آزادی زندانیان سیاسی از جمله خواسته های اصلی معترضان عربستانی به حساب می آید.

این در حالی است که بیش از 30 هزار نفر در عربستان زندانی سیاسی هستند و بسیاری از آنها بدون محاکمه سال ها در زندان حضور دارند. سازمان های حقوق بشری بارها نسبت به وضع بد زندانیان سیاسی در عربستان هشدار داده اند، ولی دولت ریاض نسبت به این هشدارها بی توجه است. از سوی دیگر، اعتراض های مردمی به سیاست های آل سعود تنها به مناطق شرقی این کشور محدود نمی شود، بلکه به شهرهای دیگر این کشور از جمله ریاض، البریده، جده و همچنین اهل سنت این کشور نیز کشیده شده است.