آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۴
فرهنگ و هنر
۵

اکسپوی 90 فقط 850 میلیون تومان فروخت

سجاد روشنی

فروش قطعی اکسپوی 90 که به نمایش و فروش آثار هنرهای تجسمی کشور اختصاص داشت، تا 31 تیرماه سال جاری برابر با 850 میلیون تومان اعلام شد.

به گزارش جام جم، در حالی جواد صادقی دبیر اجرایی اکسپوی 90 از فروش قطعی 850 میلیون تومان اکسپوی 90 تا پایان تیرماه خبر داده است که پیش از این اعلام شده بود فروش اکسپو از مرز یک میلیارد تومان عبور کرده است.

در همین حال اصغر امیرنیا سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگار ما گفت: 845 میلیون تومان رقم دقیق فروش اکسپوست که از این رقم، 600 میلیون تومان وزارت ارشاد، 100 میلیون تومان بخش خصوصی، 105 میلیون تومان استانداری مازندران و 40 میلیون تومان استانداری چهارمحال و بختیاری خرید کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که قبلااعلام شده بود فروش اکسپوی 90 از مرز یک میلیارد تومان عبور کرده است، گفت: ما با احتساب خرید دستگاه های دولتی چنین رقمی را اعلام کرده بودیم. با احتساب خرید دستگاه های دولتی رقم فروش اکسپو حتی به یک و نیم میلیارد تومان هم می رسید.

سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ادامه داد: ما از همه دستگاه های دولتی این گله مندی را داریم که چرا با توجه به تصویب قانون مبنی بر اختصاص 1/0 درصد از بودجه فعالیت های عمرانی در سال 90، هیچ کدام از آنها از اکسپو خرید نکردند.

امیرنیا ضمن آن که از ریاست جمهوری و مجلس خواست این موضوع را پیگیری کنند، افزود: دیوان محاسبات نیز باید در این زمینه پاسخگو باشد و پرونده را پیگیری کند.

سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی گفت: ما با همه وزارتخانه ها مذاکره کردیم و به مشاوران خود گفتیم که درخصوص خرید تابلو با نهادهای دولتی همفکری کنند و اطلاعات لازم را به آنها بدهند، اما متاسفانه دستگاه های دولتی تنها آثار اکسپو را سفارش دادند و هیچ کدام تا این لحظه خرید قطعی نداشته اند.

به نظر می رسد تمدید مهلت خرید نهادهای دولتی از اکسپو که از پایان تیر به پایان شهریور موکول شد، نقش منفی در روند خرید قطعی نهادهای دولتی داشته است.