آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۴
فرهنگ و هنر
۵

فروش سکه های باستانی ایران در شهرهای عراق

در حالی که وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق از قاچاق اموال منقول میراث فرهنگی و نسخ خطی این کشور به ایران سخن به میان آورده است، معاون میراث فرهنگی ایران نیز معتقد است که مستنداتی مبنی بر خرید و فروش سکه های باستانی ایران در برخی شهرهای عراق در دست دارد.

به گزارش ایرنا، «لواء عبدالصاحب سمیسم»، وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق که به ایران سفر کرده است، در جریان دیدار با مسئولان ایرانی موضوع قاچاق اشیای عتیقه و نسخ خطی این کشور به ایران را مطرح و تاکید کرد که مستنداتی نیز در این زمینه در دست دارد.

هرچند مقامات میراث فرهنگی ایران نیز این موضوع را پذیرفته اند و بر این باورند که قاچاقچیان اشیای عتیقه در همه جا حضور دارند و ممکن است برخی آثار عراقی به دلیل نظارت ناکافی در مرزهای عراق به این سو آورده شده باشد، اما معتقدند که باید موضوع قاچاق اموال منقول میراث فرهنگی را به شکلی دوجانبه مورد واکاوی قرار داد تا منافع دو کشور حفظ شود.

لواء سمیسم در جریان سفر به ایران در این باره اظهار کرد: آثار باستانی و نسخ خطی عراق در دوران سقوط رژیم بعث عراق ربوده شد و ما اطلاعات موثقی داریم که به ایران آورده شده است.

وی با تاکید بر این که قاچاقچیان در همه جا هستند، گفت: عراق طولانی ترین مرز را با ایران دارد و اطلاعات ما نشان می دهد که برخی از این آثار به ایران آورده شده است.

این وزیر عراقی بر امضای تفاهم نامه ای با مسئولان ایرانی در زمینه استرداد اموال میراث فرهنگی تاکید دارد و بر این باور است که با تعامل دو کشور می توان آثار باستانی عراق را به مردم این کشور باز گرداند.

سیدمسعود علویان صدر، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد که ایران نیز چنین ادعایی را درباره عراق دارد و بر این باور است که بخشی از اشیای قاچاق شده به عراق برده شده اند. وی افزود: چندی پیش اطلاعات موثقی به دست آمد مبنی بر این که سکه های تاریخی ایران در یکی از شهرهای عراق مبادله شده است.

به گفته علویان صدر، حمله آمریکا و همپیمانانش به عراق سبب گسترش ناامنی در این کشور شد که فضای مناسبی را برای فعالیت قاچاقچیان اشیای عتیقه فراهم کرده است.