آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۴
اقتصادی
۴

کشف مرغوب ترین نفت جهان توسط ایران

مدیرعامل شرکت نفت خزر با تشریح جزئیات بیشتر از اکتشافات نفتی ایران در دریای خزر از آغاز شمارش معکوس برای حفاری دومین چاه توصیفی در این منطقه خبر داد و اعلام کرد: ایران مرغوب ترین نفت جهان را در خزر کشف کرده است.

علی اصولی در گفت وگو با مهر درباره آخرین وضع فعالیت های اکتشافی ایران در دریای خزر، گفت: پس از حفاری اولین چاه اکتشافی و کشف ذخایر جدید نفت خام و گاز طبیعی، بزودی دومین حلقه چاه توصیفی در دریای خزر توسط سکوی نیمه شناور امیرکبیر حفاری می شود. مدیرعامل شرکت نفت خزر با اعلام این که در حال حاضر مقدمات و بسترسازی برای حفاری دومین حلقه چاه توصیفی در دریای خزر در حال انجام است، تصریح کرد: برای حفاری دومین حلقه چاه باید برخی مواد و کالاتامین شود که تاکنون تمامی مواد مورد نیاز برای حفاری دومین حلقه چاه توصیفی تامین شده است.

اصولی در خصوص جزئیات حجم ذخایر و کیفیت نفت خام کشف شده در دریای خزر، گفت: براساس مطالعات انجام گرفته و با حفاری چاه اول اکتشافی حجم ذخایر نفت خام درجای کشف شده حدود دو میلیارد بشکه برآورد می شود. مدیرعامل شرکت نفت خزر با یادآوری این که با احتساب ضریب بازیافت 25 درصد امکان برداشت حداقل 500 میلیون بشکه از این نفت وجود دارد، تاکید کرد: با حفاری چاه دوم اکتشافی و توصیفی اطلاعات جامع تری از وضع مخزن هیدروکربوری کشف شده به دست می آید. این مقام مسئول با بیان این که در حال حاضر سازندهای مختلف هیدروکربوری و غیر هیدروکربوری در دریای خزر وجود دارد، اعلام کرد: با حفاری چاه جدید سازندهای جدیدی کشف و شناسایی خواهد شد.

وی افزود: نفت اکتشافی در دریای خزر جزو یکی از مرغوب ترین نفت های خام جهان است. به گفته این عضو هیات مدیره شرکت نفت خزر، نفت کشف شده در خزر دارای کمترین میزان گوگرد و نمک است به طوری که در زمره نفت های بسیار مرغوب نفت جهان قرار گرفته است.

رستم قاسمی وزیر نفت پیشتر با تاکید بر کشف ذخایر جدید نفت خام توسط ایران در دریای خزر، گفته بود: نخستین مشعل نفت بر روی سکوی امیرکبیر در دریای خزر نصب شده است. به گفته این عضو کابینه دولت دهم، این مشعل نفت در عمق 700 متری دریای خزر نصب و راه اندازی شده است.