آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۴
اقتصادی
۴

ارز مسافرتی به واردات اختصاص می یابد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که حجم ارز مسافرتی مورد نیاز کشور در سال حدود 5/6 تا هفت میلیارد دلار است، گفت: با اختصاص ارز مسافرتی تنها به عتبات عالیات، پنج میلیارد دلار در مصارف ارزی صرفه جویی می شود.

محمود بهمنی در گفت وگو با فارس اظهار کرد: حجم ارز مسافرتی مورد نیاز کشور در سال حدود 5/6 تا هفت میلیارد دلار است که از این میزان بالغ بر 70 درصد به مسافران غیراز عتبات عالیات و حج اختصاص پیدا می کرد که با حذف این دسته از مسافران از دایره دریافت کنندگان ارز دولتی، مصرف ارز مسافرتی به حدود یک میلیارد و 500 هزار تا دو میلیارد و یکصد هزار دلار کاهش خواهد یافت.

بهمنی ادامه داد: طبیعی است که با حذف این میزان عرضه ارز مسافرتی از کل ارز اختصاص یافته دولتی، بر میزان ارزی مربوط به واردات مواد اولیه، کالاهای ضروری و کالاهای واسطه ای مورد نیاز تولید، افزوده خواهد شد. بنابراین ضوابط جدید توزیع ارز را باید در راستای مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارزیابی کرد، نه اعمال محدودیت های بی هدف. وی در ادامه با اشاره به تاثیرات احتمالی این قبیل تصمیمات بر بازار گفت: نمی توان منکر این گونه تاثیرات شد اما اطمینان دارم که نوسانات ناشی از تغییرات شیوه تخصیص ارز، مقطعی و عمدتا روانی است و به همین دلیل نیز گذرا و ناپایدار خواهد بود.