آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۴
اقتصادی
۴

رئیس اتحادیه آهن و فولاد:محصولات فولادی ایران جزو مرغوب ترین ها در دنیاست

رئیس اتحادیه آهن و فولاد گفت: محصولات فولادی ایران جزو بهترین محصولات در دنیاست.

محمد آزاد در گفت وگو با ایسنا، ضمن بیان این که آهن و فولاد جزو اقلام صادراتی ایرانی محسوب می شود، افزود: تاثیر افزایش قیمت دلار روی قیمت آهن طی دو هفته گذشته محسوس بوده و تقریبا هر کیلو آهن 200 تومان افزایش قیمت یافته است. در حال حاضر هر کیلوگرم میلگرد 1700 تومان شده است، حال آن که تا حدود دو هفته گذشته 1500 تومان بود که این افزایش قیمت به دلیل نوسانات نرخ ارز است.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد با بیان این که قیمت آهن شامل میلگرد و تیرآهن، از ابتدای امسال تاکنون تقریبا حدود 20 درصد افزایش داشته، گفت: نمی توان گفت این 20 درصد افزایش، قیمت ساختمان را به همین مقدار بالابرده است، چون آهن 18 درصد مصالح ساختمانی را به خود اختصاص می دهد و در ساختمان سه تا چهار درصد افزایش قیمت ایجاد می کند. رئیس اتحادیه آهن و فولاد با بیان این که در حال حاضر میلگرد ایران جزو مرغوب ترین میلگرد هاست، گفت: ما روی استاندارد داخلی و ملی بسیار حساس هستیم و کالاهای داخلی ما با بهترین آلیاژ تهیه و تولید می شود.

وی گفت: در حال حاضر ساخت وساز در کشور مان به سمت استفاده از بتون رفته و با توجه به این موضوع، تقاضای میلگرد نسبت به تیرآهن افزایش یافته است.

آزاد مصرف سالانه آهن را در ایران 22 میلیون تن دانست که 14 میلیون تن آن در داخل تولید می شود و برای هشت میلیون تن کسری که در این زمینه داریم، سعی می کنیم مواد اولیه آهن را وارد تا آن را در داخل تولید کنیم.

وی با بیان این که مواد اولیه مثل شمش از کشور های آسیای میانه، ترکیه یا چین وارد می شود، گفت: در حال حاضر کارخانه های ما ظرفیت خالی دارند که باید با ظرفیت کامل فعالیت کنند، بنابراین اگر بتوانیم از نظر تولید شمش در داخل خودکفا شویم و کوره های ذوب را افزایش دهیم، در این زمینه بسیار پیشرفت خواهیم کرد.

به گفته آزاد در مورد سیمان، تولید داخلی مان مازاد بر مصرف است، بنابراین بخشی از آن را صادر می کنیم، ولی در زمینه تولید داخلی آهن کمبود داریم.