آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۴
صفحه آخر
۲۰
نکته

کوکتل و کتاب، کنار هم!

سجاد روشنی

این روزها آدم خبرهای عجیب و غریب زیادی از این طرف و آن طرف می شنود. روز گذشته یکی از همین خبرها به گوشمان خورد؛ این بار در دنیای نشر و کتاب. ماجرا از این قرار است که یکی از اغذیه فروشی های میدان انقلاب همزمان با ماه مبارک رمضان، اقدام به برپایی نمایشگاه فروش کتاب کرده است. این فرد اغذیه فروش که احتمالافرد حسابگری به نظر می رسد، نشسته پیش خود فکر کرده است حالاکه یک ماه باید در مغازه اش بسته باشد، بیاید و در یک اقدام فرهنگی کتاب در مغازه اش حراج کند.

این را هم باید در نظر گرفت که معمولابرخلاف تصور برخی، ماه رمضان، برای بعضی از اغذیه فروشی ها درآمد بیشتری نسبت به ماه های دیگر سال دارد. چون معمولادر ماه مبارک رمضان کبابی ها دم افطار بساط حلیم به پا می کنند که صف هایش بسیار طولانی می شود و از طرفی ساندویچی ها هم بساط آش رشته راه می اندازند که صف آن هم معمولاخیلی طولانی می شود و مشتری های خاص خودش را دارد.

حالابا این حرف ها در نظر بگیرید در میدان انقلاب یکی از معروف ترین آش فروشی های تهران وجود دارد که در همه ماه های سال صفش از زیرزمین آش فروشی تا بیرون و چند مغازه آن طرف تر می رسد و وای به حال ماه مبارک رمضان که صفش چقدر می شود. حالااحتمالااین اغذیه فروشی پیش خودش حساب کرده که آش برایش کاسبی نمی شود و بهتر است در مغازه اش کنار تابلوی کوکتل و بندری، کتاب حراج کند. البته نفس این کار هر چه باشد، باز هم یک کار فرهنگی محسوب می شود. جدای از صرفه ای که می تواند برای صاحب اغذیه فروشی داشته باشد (که نوش جانش) به هر حال فرصتی فراهم می کند تا مخاطبان کتاب شاید بتوانند در بساط کتاب های این اغذیه فروشی کتابی را که دنبالش هستند بیابند و زیر قیمت بخرند.