آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۴
ایران زمین
۱۵

گندم استان خراسان شمالی خوراک دام می شود

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی با اشاره به افزایش نرخ نهاده های دامی و جو گفت: کشاورزان ترجیح می دهند از گندم به عنوان خوراک دام استفاده کنند.

محمدابراهیم سهرابی در گفت وگو با مهر افزود: از آغاز فصل برداشت گندم در خراسان شمالی تاکنون حدود 42 هزار تن محصول گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شده است. از این میزان، 17 هزار تن توسط بخش دولتی و 25 هزار تن نیز از طریق بخش خصوصی خریداری شده است.

سهرابی با بیان این که این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: در مدت مشابه سال گذشته حدود 60 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خراسان شمالی خریداری شده بود. وی مهم ترین علت کاهش خرید گندم از کشاورزان استان را بالابودن قیمت نهاده های دامی و سرازیر شدن گندم تولیدی استان به انبارهای خوراک دام بیان کرد و افزود: در حالی که قیمت جو و دیگر نهاده های دامی از قیمت خرید تضمینی گندم بالاتر است، کشاورزان نیز رغبتی برای تحویل گندم های تولیدی به سیلوها ندارند.

سهرابی بارندگی های اخیر در خراسان شمالی را از دیگر دلایل کاهش میزان فروش گندم در استان ذکر کرد و افزود: بارندگی بدموقع هنگام برداشت محصول سبب شد تا در برخی مزارع فعالیت کمباین و دستگاه های دروگر با مشکل مواجه شود.

وی تاکید کرد: البته این موضوع نقش کمی در کاهش میزان خرید گندم در استان داشته و علت اصلی این کاهش، شرایط بازار نهاده های دامی است.