آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۴
ایران زمین
۱۵

دماوند با فسخ قرارداد معادن، ثبت جهانی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: در صورت فسخ قرارداد یا حذف معادن اطراف دماوند از سوی اداره صنعت و معدن، این قله ثبت جهانی می شود.

سیف الله فرزانه افزود: قله دماوند بام ایران است و به این منظور درصدد هستیم تا با هماهنگی هایی که با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام دادیم آن را در فهرست آثار جهانی ثبت کنیم.

وی با بیان این که هرگونه ساخت و ساز در ارتفاع بالای 2200 متر در منطقه دماوند ممنوع است، اظهار کرد: برای ثبت قله دماوند در فهرست آثار جهانی باید چند همایش در ارتباط با دماوند در مازندران برگزار کنیم تا بتوان قبل از پایان سال 91 دماوند را به ثبت جهانی برسانیم.

وی تصریح کرد: مقدمات لازم برای به ثبت جهانی رسیدن چشمه سورت، برج های آرامگاهی رسکت و لاجیم در مازندران نیز آماده شده و امیدواریم در آینده ای نزدیک جشن به ثبت رسیدن این آثار را در مازندران برگزار کنیم.

وی به اعتبارات تخصیص یافته به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در سال 91 اشاره و بیان کرد: یکی از مهم ترین کارهای میراث فرهنگی مرمت، احیا و بازسازی مساجد جامع ثبت شده استان مازندران با اعتبار دو میلیارد و 650 میلیون تومان است که تا پایان شهریور عملیات مرمت، احیا و بازسازی تمامی 24 مسجد جامع ثبت شده مازندران به اتمام می رسد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین مبلغ دو میلیارد و 700 میلیون تومان به بسیج سازندگی برای خرید کانکس و نیازهای سواحل خزر پرداخت شد.