آرشیو چهارشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۹
اقتصادی
۴

کاهش 3 درصدی سرانه مصرف آب کشور

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از کاهش 3 درصدی مصرف سرانه آب کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، حمیدرضا تشیعی در مورد میزان مصرف آب کشور و مقایسه آن با زمان مشابه پارسال گفت: میزان سرانه مصرف آب در مقیاس با زمان مشابه سال گذشته، به طور متوسط به ازای هر نفر 12 لیتر در شبانه روز کاهش داشته است.

وی دلایل این کاهش را همکاری مردم در صرفه جویی در مصرف آب، تاثیر قانون هدفمندی یارانه ها، اقدام های فنی مدیریت مصرف توسط شرکت های آب و فاضلاب و اقدام های فرهنگی انجام شده عنوان کرد.

تشیعی با اشاره به نوبت بندی آب اظهار کرد: هم اکنون تنها در شش شهر کشور نوبت بندی اجرا می شود که این شهرها اغلب شهرهای کوچک هستند و در سال های اخیر به شهر تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: این شهرها از نظر تاسیسات زیربنایی بویژه مخازن تعادل، ذخیره سازی و منابع تامین آب در دسترس دچار مشکلات اساسی بوده و نیاز به آبرسانی از فواصل دوردست دارند.

این مقام مسئول افزود: اغلب در فاصله کمی از این شهرها منبع آب قابل دسترس وجود ندارد و آب باید از فواصل طولانی تری منتقل شود که در زمان کنونی، طرح های آبرسانی آنها در دست اقدام است.

وی مهم ترین دلیل این نوبت بندی ها را نبود منبع تامین آب در نزدیکی این شهرها اعلام کرد و افزود: اگر در جایی به غیر از این شش شهر، برنامه نوبت بندی اعمال شود، به طور موقتی و در اثر وجود حوادثی مانند بروز حوادث طبیعی یا ایجاد حوادثی نظیر قطع برق یا اختلال موقتی در سامانه آبرسانی است که سعی می شود در کوتاه ترین زمان ممکن مرتفع شود.

تشیعی اظهار کرد: با تلاش شرکت های آب و فاضلاب، در زمان کنونی شرایط تامین آب بویژه در کلانشهرها و شهرهای بالای یکصدهزار مشترک تحت کنترل است.