آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۱
سیاسی
۲

جلیلی: اشتون تا آخر ماه رمضان فرصت خواسته است

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به گفت و گوهای اخیر ایران و 1+5 گفت: ما دیدگاهمان را در مذاکرات هسته ای در بغداد و مسکو بیان کردیم و آنچه را در مسکو گفتیم، منتشر کردیم و خانم اشتون هم فرصت خواسته است تا پاسخ ایران را پس از ماه رمضان بدهد.

به گزارش مهر، سعید جلیلی که در سفر منطقه ای خود به عراق سفر کرده بود، در کنفرانس مشترک خبری با فالح فیاض مشاور امنیت ملی عراق گفت: ایران در این باره دیدگاه روشنی دارد و در چارچوب ان پی تی معتقد به وجود دانش هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هیچ کس است. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تحولات سوریه گفت: دموکراسی از طریق اعزام تروریست و ارسال سلاح به سوریه به دست نمی آید و باید مانع این کار شد.

جلیلی افزود: کسانی که به سوریه سلاح ارسال می کنند در پی فتنه افکنی در منطقه هستند و برخی اتهامات خود را نیز با فرافکنی و فرار به جلو توجیه می کنند.

وی گفت: با همین سلاح ها زائران ایرانی در سوریه به اسارت گرفته می شوند و آنها مسئول این گونه اعمال تروریستی در آن کشور هستند.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که عراق دارای ظرفیت تمدنی، فرهنگی و اقتصادی برای همکاری های منطقه ای است، تصریح کرد: عراق هم اکنون دارای نظامی مقتدر مبتنی بر دموکراسی است که آن را فرصتی به نفع خود، منطقه و جهان می دانیم.جلیلی افزود: امروز مرزهای جغرافیایی و معنوی عراق و ایران مرزهای دوستی است.وی گفت: امنیت امروز، مجموعه ای به هم پیوسته است و ناامنی در یک جغرافیای محدود همه کشورهای منطقه را دربر می گیرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: امروز ظرفیت هایی برای امت اسلامی در منطقه ایجاد شده که یکی از این فرصت ها وجود دولتی دموکراتیک و باثبات با ظرفیت های سیاسی و اقتصادی در عراق است.