آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۱
اقتصادی
۴

منطقه یورو وارد ششمین سال بحران اقتصادی شد

پایگاه اینترنتی استاندارد بیزینس با اشاره به پایان پنجمین سالگرد بحران اقتصادی جهان تاکید کرد این بحران در غرب بویژه در منطقه یورو همچنان ادامه دارد.

به گزارش فارس و به نقل از پایگاه اینترنتی استاندارد بیزینس، روز پنجشنبه پنجمین سالگرد آغاز بحران اقتصادی جهان بود. نهم آگوست 2007 روزی بود که جهان شاهد تغییراتی مهم بود. در این روز، بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو آمریکا پس از مشاهده کاهش ناگهانی اعتماد عمومی، 90 میلیارد دلار (45 میلیارد یورو) به بازارهای مالی تزریق کردند، اما این اقدام هماهنگ نیز نتوانست جلوی روند رو به رشد بحران اقتصادی را بگیرد.

در نهم آگوست 2010، یعنی سه سال پس از آغاز بحران، قرائن و شواهد حاکی از آن بود که آمریکا و اروپا حتی نزدیک خارج شدن از بحران نیز نیست. اقتصاد حوزه یورو در وضع بسیار بغرنج تر از آنچه پیش بینی می شد، قرار داشت. بانک مرکزی اروپا، پیش بینی خود را از رشد اقتصاد اروپا برای سال 2013 از یک درصد به 6 / 0 درصد کاهش داد و از کشورهای اروپایی خواست با سرعت و قاطعیت اقدام به انجام اصلاحات در نظام های اقتصادی خود کنند. اما خبرهای بعدی عمق بحران را بیشتر آشکار کرد. میزان کسری تجاری انگلیس به دلیل کاهش میزان صادرات این کشور، به میزان بی سابقه ای افزایش یافت. رشد اقتصادی در آسیا نیز رفته رفته کاهش یافت، به طوری که هند که سومین اقتصاد بزرگ آسیا را در اختیار داشت اعلام کرد تولیدات صنعتی اش برای سومین بار متوالی طی چهار ماه کاهش یافته است.

تولیدات صنعتی چین و همچنین میزان خرده فروشی در این کشور نیز سقوط کرد و نگرانی ها از کاهش رشد اقتصادی را قوت بخشید.