آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۱
اقتصادی
۴

بررسی استفاده از ال ان جی در حمل ونقل عمومی

دبیر کارگروه سی ان جی از بررسی استفاده از ال ان جی در حمل و نقل عمومی کشور خبر داد و گفت: امکان افزایش سهم سی ان جی نیز در سبد سوخت کشور وجود دارد.

حسین هاشمی در گفت وگو با فارس، گفت: یکی از مواردی که به عنوان نوآوری و برای اولین بار مطرح شد آن است که به جز سی ان جی چگونه می توانیم از گاز طبیعی کاربردهای دیگری در خودروها بگیریم.

هاشمی افزود: یکی از بحث های مطرح امروز جهان استفاده از ال ان جی است که در خودروهای سنگین یا حتی کشتی ها در کشورهای پیشرفته در حال استفاده است چرا که هم حمل آن ساده تر است و هم تکنولوژی استفاده از آن به پیچیدگی سی ان جی نیست.

وی توضیح داد: در سی ان جی باید فشار به 300 تا 500 بار رسانده شود در حالی که در ال ان جی تنها دما باید کاهش داده شود چنان که دما تا منفی 160 درجه کاهش یافته و در مخزنی با هفت تا هشت بار فشار ذخیره می شود؛ تولید این مخازن نیز بسیار ساده است.

دبیر کنفرانس سی ان جی اضافه کرد: کشور ما دومین ذخیره گازی دنیا را در اختیار دارد و بسیاری از کشورها نیز باسرعت زیادی به سمت استفاده از گاز طبیعی در حمل و نقل حرکت می کنند.

وی با بیان این که در آمریکا نیز استفاده از ال ان جی در حمل و نقل در حال توسعه است، گفت: دو یا سه کشور اروپایی نیز خودروهای پایه گازسوز تولید کرده اند که آلمان از آن جمله است؛ البته در اروپا لوله کشی گاز به گستردگی ایران وجود ندارد و توسعه زیرساخت های آن زمان بیشتری می برد.