آرشیو یکشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۲
اقتصادی
۴

دامدارها شیر مرغوب را 1000 تومان می فروشند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاکید بر این که هیچ کمبودی در هیچ کالایی وجود ندارد،گفت: دامداران از قیمت اعلام شده شیر خام تبعیت نمی کنند و در حال حاضر قیمت شیر خام نوسان دارد.

یدالله صادقی در گفت وگو با فارس اظهار کرد: مرغ منجمد وارداتی در فروشگاه های شهروند، رفاه و سازمان میادین براساس برنامه اعلامی این فروشگاه ها به قیمت 4400 تومان در حال توزیع است.

وی افزود: میانگین قیمت مرغ در شهر تهران 5500 تومان و میانگین قیمت برنج درجه یک ایرانی در شهر تهران 4500 تومان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این سوال که اخیرا با نوسان قیمت لبنیات و همچنین کاهش عرضه در برخی از محصولات مواجه هستیم، اظهار کرد: متاسفانه دامداری ها از قیمت تعیین شده برای شیر خام تبعیت نمی کنند و معتقدند قیمت باید بالاتر از این باشد.

وی افزود: آخرین قیمت تعیین شده برای شیر خام با درصد چربی 2 / 3 و بار میکروبی یک میلیون، 750 تومان است که با هزینه حمل و بقیه مسائل بین 850 تا 950 تومان می شود.

صادقی افزود: به ازای هر صدهزار واحدی که از بار میکروبی شیر کاهش یابد، قیمت آن افزایش پیدا می کند، لذا می توان گفت شیر خام مرغوب در کارخانجات لبنیات 950 تا 1000 تومان است.وی دلیل عدم تثبیت قیمت شیر و همچنین نوسان قیمت محصولات لبنی را عدم تعادل در عرضه و تقاضای شیر خام دانست و گفت: به نظر می رسد در بازار کمبودی وجود دارد که با میزان عرضه شیر خام تطابق ندارد. این در حالی است که تقاضای خانوار، تغییری نکرده لذا برای جبران این کمبود باید طرف عرضه تقویت شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران یکی از راهکارهای تقویت طرف عرضه را واردات شیر خشک دانست و گفت: عواملی نظیر افزایش هزینه در بسته بندی محصولات لبنی به خصوص در بخش تتراپک که به صورت وارداتی است نیز باعث افزایش قیمت نهایی محصولات لبنی شده است.