آرشیو یکشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۲
جهان
۶

تظاهرات هزاران یمنی در حمایت از رئیس جمهور

تصمیم های عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن مبنی بر بازسازی ساختار نیروهای مسلح این کشور موجی از واکنش های مختلف را به همراه داشته است. از یک سو گروهی از مردم برای حمایت از این تصمیمات روز جمعه در برخی شهرهای این کشور تجمع برگزار کردند و از سوی دیگر برخی نظامیان برای ابراز مخالفت خود، از دستورات سرپیچی کردند.

به گزارش ایسنا، هزاران نفر از مردم یمن روز جمعه با نام «با هم در وحدت ارتش و برقراری امنیت» در صنعا تجمع کردند و شعارهایی برای اتخاذ تصمیم های بیشتر از سوی ریاست جمهوری به منظور تحقق اهداف انقلاب و یکپارچه سازی ارتش و بازسازی ساختار آن سر دادند. همزمان با برگزاری این تظاهرات، مشکلات امنیتی در یمن رخ داد. پس از آن که عبدربه منصور هادی تصمیم گرفت تیپ پیاده نظام گارد ریاست جمهوری را به فرماندهی منطقه نظامی جنوبی ملحق کند، صدها نفر از اعضای این تیپ در شهر لودر نسبت به این تصمیم سرپیچی کردند. یک منبع نظامی گفت: این افراد از پایگاه های خود در لودر، الوضیع و مودیه که برای مقابله با القاعده ایجاد شده بود، خارج شدند. بنا به گفته این منبع، بیشتر سربازانی که نسبت به این تصمیم ها سرپیچی کردند از قبایل مجاور صنعاء و از طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن بودند.

در این میان به نظر می رسد وابستگان و نزدیکان علی عبدالله صالح درصدد ایجاد مانع و زمینه سازی کودتا علیه دولت منصور هادی هستند. در همین میان یکی از مقامات مسئول در نهاد ریاست جمهوری یمن، احمد علی عبدالله صالح، پسر دیکتاتور یمن را به انجام کودتا علیه منصور هادی متهم کرد. بنا به گفته این مقام مسئول، اقدامات علیه منصور هادی از دوشنبه هفته گذشته شدت بیشتری گرفته است؛ چرا که وی حکم هایی را صادر کرد که بر مبنای آنها اختیارات پسر صالح محدودتر از گذشته شد.