آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۸
فرهنگ و هنر
۵

انتشار دست نوشته رهبر معظم انقلاب بر کتاب «پایی که جا ماند»

رهبر معظم انقلاب در مرقومه ای برای کتاب «پایی که جا ماند» نوشتند: «تاکنون هیچ کتابی نخوانده و هیچ سخنی نشنیده ام که صحنه های اسارت مردان ما در چنگال نامردمان بعثی عراق را، آنچنان که در این کتاب است به تصویر کشیده باشد.»

حضرت آیت الله خامنه ای در این مرقومه کوتاه، این کتاب را در نوع خود بی نظیر دانسته اند؛ متن کامل مرقومه معظم له درباره این کتاب که دی ماه سال گذشته از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده و تاکنون به چاپ های متعدد رسیده، به شرح زیر است:

بسمه تعالی

تاکنون هیچ کتابی نخوانده و هیچ سخنی نشنیده ام که صحنه های اسارت مردان ما را در چنگال نامردمان بعثی عراق، آنچنان که در این کتاب است به تصویر کشیده باشد. این یک روایت استثنایی از حوادث تکان دهنده ای است که از سویی صبر و پایداری و عظمت روحی جوانمردان ما را و از سویی دیگر پستی و خباثت و قساوت نظامیان و گماشتگان صدام را، جز به جزو کلمه به کلمه در برابر چشم و دل خواننده می گذارد و او را مبهوت می کند. احساس خواننده از یک سو شگفتی و تحسین و احساس عزت است و از سویی دیگر غم و خشم و نفرت.... درود و سلام به خانواده های مجاهد و مقاوم حسینی. / دوم شهریور 91 / سیدعلی خامنه ای

«پایی که جاماند» خاطرات 811 روز اسارت سیدناصر حسینی پور از زندان های عراق در دوران رژیم بعثی است. این یادداشت های روزانه از سوم تیر 1367 آغاز می شوند و تا بیست و دوم شهریور 1369 ادامه می یابند و حوادث و رویدادهایی را که در اردوگاه های عراقی اتفاق می افتد، روایت می کند.

سیدناصر حسینی پور، خاطرات روزانه اش را در تکه های کاغذ روزنامه و پاکت سیگار مدون کرده و همزمان با آزادی، آنها را در عصای خود جاسازی کرده و با خود به ایران آورد.

وی در اوایل دهه 70، کار نگارش این یادداشت ها را آغاز کرد و کار نگارش آنها نزدیک به پنج سال طول کشید، اما همزمان با پایان نگارش کتاب از انتشار آن منصرف شد. سرانجام با صحبت دوستان و نزدیکان وی در سال 1390 به انتشار این اثر تن داد و در بهمن 1390 این کتاب منتشر شد