آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۸
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

کاش پوسترهای گردشگری بماند

مریم یوشی زاده

گروه جامعه:«میدان...» می نشینی توی تاکسی و سر می چسبانی به شیشه و تهران خلوت و رویایی را تماشا می کنی و یاد آبشار شوی لرستان می افتی، یاد قلعه رودخان گیلان، ساحل مازندران، دریاچه زریوار کردستان، آبشارهای شوشتر خوزستان، آرامگاه حافظ و سعدی فارس، بیستون کرمانشاه، مسجد جامع اصفهان و... دلت هوس سفر می کند و بی تاب رفتن می شوی.

چرا یادشان می افتی؟ شاید به خاطر پوسترهاست؛ پوسترهایی بزرگ از جاذبه های گردشگری کشورمان با رنگ هایی شاد و زنده که بسرعت از پشت شیشه می گذرد و هر کدام به بیننده نهیب می زند «چرا هنوز مرا ندیده ای؟»

پوسترها را به مناسبت اجلاس نم در حاشیه بزرگراه ها و خیابان ها نصب کرده اند که یاد تهرانی ها بیندازند نباید تعطیلات شان را در خانه بگذرانند یا شاید هم برای سران اجلاس است که حتی در گذر سریع شان از خیابان های پایتخت، از پشت شیشه دودی خودروهای تشریفاتی، گوشه ناچیزی از جاذبه های گردشگری ایران را در حافظه تصویری شان بگنجانند.

مسئولان گردشگری موفق شده اند، تبلیغات گردشگری کار خودش را کرده است؛ تهرانی ها تعطیلات را در چاردیواری خانه هایشان نگذرانده اند و خلوتی خیابان های تهران و شلوغی جاده ها در چند روز گذشته گواه این ادعاست.

وسوسه سفر فقط مخصوص تهرانی ها نبوده است و تبلیغات گسترده گردشگری، نمایشگاه برج میلاد و حتی همین پوسترها، انگیزه ای برای وزرا و هیات های کارشناسی مهمان اجلاس غیرمتعهدها شده تا چهاردهم شهریور برای بازدید از جاذبه های گردشگری در ایران بمانند.

حالادیگر به همه مسئولان گردشگری ثابت شده است که تبلیغات گردشگری چه داخلی و چه خارجی اگر در سطح وسیعی صورت گیرد، حتما بر مخاطبان تاثیر می گذارد و حتی در صورتی که بلافاصله به سفر ترغیب شان نکند، به هر حال وسوسه دل سپردن به جاده را در آنها بیدار می کند و همین تجربه موفق می تواند الگویی باشد برای متولیان صنعت گردشگری که در همه فصل های سال، جاذبه های گردشگری مناسب بازدید را در قالب همین پوسترها و نمایشگاه های فصلی به مخاطبان معرفی کنند و به این ترتیب رویای «همه زمانی کردن» و «همه مکانی کردن» سفر را در کشور محقق کنند.