آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۸
صفحه آخر
۲۰

از دور از نزدیک

حرکت صندلی چرخدار با قدرت ذهن

محققان استرالیایی صندلی چرخداری ساخته اند که با قدرت مغز کنترل می شود و می تواند هدایت خود را با یک مغز رباتیک در میان یک محوطه پرازدحام برعهده بگیرد.

به گزارش مهر، پروفسور هانگ نگوین، رئیس دانشکده مهندسی و فناوری اطلاعات دانشگاه فناوری سیدنی، معتقداست این فناوری می تواند مرزهای جدیدی از فناوری هایی را که با قدرت فکر کنترل می شود، روی ما باز کند. با توجه به نیاز مبرم معلولان به وسایلی که ارتباط با محیط اطراف را ساده تر می کند در گام اول از این فناوری در به حرکت درآوردن صندلی چرخدار استفاده شده است. اما این امکان وجود دارد که سیستم های سرگرمی خانگی و اتومبیل ها در آینده از این سیستم استفاده کند و با قدرت فکر کنترل شود.به گفته سازندگان، این دستگاه جدا از امکان حرکت، احساس استقلال را نیز به فرد معلول منتقل می کند. مساله کم هزینه بودن نیز هنگام طراحی بشدت مدنظر قرار گرفته تا این دستگاه برای کسانی که به آن نیاز دارند قابل دسترس باشد.

این صندلی چرخدار تاکنون آزمایش هایی را پشت سر گذاشته و پیش بینی می شود تا پنج سال آینده وارد بازار تجاری شود.

چشم نابینایان روشن شد

دانشمندان در گامی مهم در مسیر کمک به نابینایان، باکاشت چشم بیونیکی توانستند دیدی جزئی را به یک بیمار استرالیایی بازگردانند.

به گزارش ایسنا، چشم بیونیکی که توسط کنسرسیوم بینایی بیونیکی استرالیا طراحی، ساخته و آزمایش شده، به 24 الکترود با یک سیم کوچک مجهز است که از پشت چشم به یک گیرنده متصل در پشت گوش وصل می شود. این سیم درون فضایی در نزدیکی شبکیه درون چشم قرار گرفته است.چشم بیونیکی به طور الکتریکی شبکیه را تحریک می کند. در مرحله بعد پالس های الکتریکی از میان دستگاه ارسال شده و شبکیه را تحریک می کند. این پالس ها سپس به مغز بازگشته و تصویر را ایجاد می کند و در نهایت این دستگاه به بازیابی دید خفیفی می پردازد که طی آن بیمار می تواند تضادهای گسترده مانند اجسام تاریک و روشن را درک کند.محققان امیدوارند بتوانند این دستگاه را برای امکان مستقل حرکت کردن نابینایان و کمک به آنها در درک کلی از محیط و اجسام اطراف به طیف وسیعی از جمعیت جهان که به درجاتی از کم بینایی و نابینایی مبتلاهستند، ارائه دهند.