آرشیو دوشنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۴۸۴
اقتصادی
۴

پشت تریبیون

نشست دولت و بخش خصوصی

اعتماد| روز گذشته اتاق ایران اعلام کرد شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، امروز (دوشنبه) قرار است در طبقه هشتم اتاق ایران برگزار شود. این درحالی است که تاکنون چند بار بخش خصوصی برای حضور دولتی ها و تشکیل این جلسه گردهم آمدند اما به دلیل عدم حضور نمایندگان دولت، این جلسه برگزار نشده است. حال با توجه به اعلام نمایندگان بخش خصوصی برای تشکیل این جلسه باید منتظر ماند و دید امروز این جلسه سرانجام برگزار خواهد شد یا خیر؟

تعطیلی پتروشیمی اصفهان

مهر| مجتمع پتروشیمی اصفهان با ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی فعلاتعطیل شد. این واحد پتروشیمیایی از ظرفیت تولید سالانه 55 هزار تن بنزن، 72 هزار تن تولوئن، 22 هزار تن ارتوزایلین، 44 هزار تن پارازیلین، 75 هزار تن مخلوط زایلین ها و 40 هزار تن انیدریدفتالیک برخوردار است. عبدالحسین بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تایید تعطیلی مجتمع پتروشیمی اصفهان، گفت: دلیل اصلی تعطیلی این واحد پتروشیمی افزایش حجم بدهی ها به پالایشگاه نفت اصفهان بابت خرید خوراک مایع است.

تکذیب دلار 3 هزار تومانی

ایلنا| رییس کل بانک مرکزی ضمن تکذیب ادعای گروهی از کار شناسان اقتصادی مبنی بر اینکه قیمت دلار به سه هزار تومان طی روز های آینده خواهد رسید، از کاهش روند نزولی قیمت سکه و طلادر بازار خبر داد و گفت: با نزدیک شدن نرخ بازار آزاد دلار به نرخ مرجع و کاهش تفاوت آن قیمت سکه و طلاطی روزهای آینده روند نزولی خواهد داشت. محمود بهمنی با اشاره به اینکه قیمت سکه به بهای طلای به کار رفته شده در آن نزدیک شده، اظهار داشت: با توجه به این موضوع و همچنین کاهش فاصله نرخ مرجع با بازار آزاد و همچنین کاهش تاثیرگذاری نرخ ارز در قیمت سکه و طلاپیش بینی می شود بهای طلاو سکه در بازار آن با کاهش مواجه شود.

درآمدهای ارزی کجا صرف می شود؟

خانه ملت| محمد علیپور، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضعف نظارتی و مدیریتی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی نتوانسته درآمدهای ارزی را به خوبی مدیریت کند و ارز موجود را صرف واردات کالاهای غیرضروری کرده است. وی افزود: با وجود دلالان و واسطه ها در بازار ارز، نمی توان سیاست های ارزی بانک مرکزی را موفق ارزیابی کرد چراکه سیاست های ارزی در یک سال گذشته نه تنها این بازار را کنترل نکرد بلکه منجر به جهش قیمت ارز نیز شد.