آرشیو سه‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۵۱۰
ایران زمین
۱۵

اجرای بزرگ ترین طرح بیابان زدایی کشور در ریگان

بزرگ ترین طرح بیابان زدایی کشور با اعتبار 11 میلیون دلار در شهرستان ریگان در قالب طرح بین المللی «جف» (طرح تسهیلات جهانی محیط زیست) با موفقیت در حال انجام است که با پایان یافتن آن، دیگر هجوم شن های روان، مردم این منطقه را رنج نمی دهد.

به گزارش ایسنا، محمد برزنگ، فرماندار ریگان با اعلام این خبر افزود: این طرح که به صورت رسمی در مرداد ماه 1390 آغاز شد، از کوشش های دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه و اجرای رویکردهای توسعه پایدار محیط زیست مناطق خشک و نیمه خشک کشور از طریق طرح های مدیریت پایدار یکپارچه و مشارکتی سرزمین و جنگل پشتیبانی می کند. وی ادامه داد: سایت ریگان به مساحت 300 هزار هکتار واقع در استان کرمان به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شد که منطقه ای دارای اکوسیستم خشک و نیمه خشک است.

برزنگ افزود: منطقه ریگان بیشتر در معرض فرسایش بادی و ماسه های روان قرار دارد و هدف کوتاه مدت این طرح، احیای تنوع زیستی، افزایش ظرفیت اراضی و چشم اندازهای جنگلی تخریب یافته است.

وی اظهار کرد: به طور خلاصه هدف کوتاه مدت طرح، توسعه و تعمیم اقدامات یکپارچه مشارکتی در سطح حوضه آبخیز به منظور بهبود معیشت و امنیت غذایی مردم محلی و مقابله با بیابان زایی است. فرماندار ریگان در پایان خاطرنشان کرد: طول مدت اجرای این طرح پنج سال و با اعتباری بالغ بر بیش از 11 میلیون دلار پیش بینی شده است که در این میان از کل بودجه موجود، سهم جف 25 درصد و سهم دولت میزان باقیمانده این اعتبار است.