آرشیو پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۱۸
صفحه اول
۱

سقوط سهام خودروسازان آلمانی

بسیاری از سهامداران صنعت خودروسازی در بورس فرانکفورت آلمان (داکس) از شنیدن خبر ناخوشایند بحرانی شدن این صنعت شوکه شده اند.

سیسی هایتمانک، خبرنگار کانال اول تلویزیون دولتی آلمان «آ.ار.د» مستقر در بورس فرانکفورت آلمان با اشاره به این که انتشار این خبر بد بلافاصله ارزش سهام خودروسازان بزرگ آلمانی را به سمت منفی تنزل داد، افزود: سهام خودروسازی «دایملر» 34 / 2 درصد، فولکس واگن با 97 / 1 درصد و «ب.ام.و» با 6 / 2 درصد کاهش مواجه شد. وی با اشاره به این که به باور سهامداران صنعت خودروسازی آلمان تنها نمی توان با خرید بدهی های دولتی کشورهای مقروض اروپایی از سوی بانک مرکزی اروپا به حل بحران بدهی های منطقه یورو امید داشت، اظهار کرد: به عنوان مثال تنها یونان با 20 میلیارد یورو، خلاو کسری مالی روبه روست و اسپانیا نیز نمی تواند به طور کامل از چتر نجات مالی یورو استفاده کند.

هایتمانک در ادامه این گزارش به مشکلاتی که این روزها سهامداران آلمانی با توجه به کاهش سودهای بانکی و نیز افزایش تورم دارند، اشاره و خاطرنشان کرد: در حالی که از سال 1994 تا 2012 سود تضمین شده از 4 به 1 / 2 درصد کاهش یافته است در عین حال در این مدت، نرخ تورم از 5 / 0 درصد به 75 / 1 درصد افزایش یافته است که این امر نشان می دهد افزایش تورم تا چه میزان بر نرخ سودهای تضمین شده تاثیر منفی داشته است.