آرشیو پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۱۸
جهان
۶

دیدار سرد وزرای خارجه چین و ژاپن در نیویورک

در بحبوحه تنش های ارضی میان ژاپن و چین، یانگ جیچی، وزیر خارجه چین که برای شرکت در شصت و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد با کوئیچیرو گمبا، وزیر خارجه ژاپن دیدار سردی داشت.

به گزارش فارس، محور مذاکرات وزرای خارجه دو کشور مناقشات ارضی میان چین و ژاپن بود که روابط دو کشور را طی ماه های اخیر با چالش جدی مواجه کرده است. یانگ در این دیدار به طرف ژاپنی متذکر شد که ژاپن بدون توجه به مواضع چین بر اجرای طرح ملی کردن جزایر مورد اختلاف، اقدام کرده است. وی گفت: اقدام ژاپن نقض آشکار حاکمیت ارضی چین است و باعث خشم 3/1 میلیارد چینی شده است. یانگ به وزیر خارجه ژاپن تاکید کرد که چین اقدام یکجانبه علیه قلمرو ارضی خود را تحمل نمی کند و به حفاظت از سرزمین هایش ادامه خواهد داد.

گفت وگوهای دیپلماتیک برای حل این بحران در حالی انجام می شود که کشتی های گارد ساحلی ژاپن صبح دیروز با دستگاه های آب پاش تلاش کردند از ورود کشتی های تایوانی به آب های جزایر مورد مناقشه دو کشور خودداری کنند. این جزایر که ژاپنی ها آن را «سنکاکو»، چینی ها «دیائویی» و «تایوانی ها»، «تیائویوتای» می نامند، علاوه بر چین و ژاپن مورد ادعای تایوان نیز هست. از زمان تصویب ملی شدن این جزایر در دولت ژاپن این برای اولین بار است که تایوان کشتی های خود را به آب های این جزایر اعزام می کند.