آرشیو دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۱
اقتصاد
۴

کاهش 10 درصدی تولید روغن نباتی

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی از ارائه پیشنهاد افزایش قیمت روغن نباتی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خبر داد.

ابوالحسن خلیلی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به افزایش قیمت ارز طی چند ماه گذشته گفت: در حالی که در این مدت قیمت روغن خام وارداتی ثابت مانده، اما قیمت مواد بسته بندی روغن نباتی شامل حلب PET و لیبل افزایش یافته است.

او با اشاره به این که هنوز با سازمان حمایت بر سر افزایش قیمت روغن نباتی به توافق نرسیده ایم، گفت: 85 درصد از قیمت روغن نباتی مربوط به مایع درون آن است و بقیه شامل هزینه دستمزد، حمل و نقل و بسته بندی می شود.

خلیلی با بیان این که سال گذشته به دلیل افشای فساد مالی گروه امیرمنصور آریا، صنعت روغن نباتی تحت نظارت گسترده ای قرار گرفت، گفت: به همین دلیل سال قبل دو واحد تولید روغن نباتی کشور تعطیل شدند.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی با اشاره به کاهش 10 درصدی تولید روغن نباتی کشور در پنج ماهه نخست امسال گفت: در این مدت 558 هزار تن روغن نباتی در کشور تولید شد. مهم ترین دلیل کاهش تولید روغن نباتی جلوگیری از گشایش ال.سی است. از سوی دیگر بانک ها نیز در ارائه تسهیلات به بخش تولید دچار مشکل شده اند.

او با اشاره به این که صنعت روغن نباتی کشور از نظر تامین مواد اولیه 95 درصد به خارج از کشور وابسته است، گفت: آخرین تغییر قیمتی در صنعت روغن نباتی مربوط به نهم فروردین امسال بین 9 تا 19 درصد بود.

انجمن روغن نباتی دو ماه پیش تقاضای افزایش قیمت را به سازمان حمایت داد، اما تاکنون با این افزایش قیمت موافقت نشده است.