آرشیو دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۱
جهان
۶

بازار تاریخی حلب در آتش سوخت

در پی درگیری های شدید میان مخالفان با نیروهای امنیتی سوریه در حلب، یکی از بازارهای سرپوشیده این شهر که در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو قرار داشت در آتش سوخت.

به گزارش ایسنا، به دلیل وقوع این آتش سوزی بین 700 تا هزار دکان موجود در این بازار از بین رفت. هر دو گروه درگیری در سوریه تلاش می کنند شهر حلب را که یکی از بزرگ ترین شهرهای سوریه است در اختیار بگیرند. مقام های سازمان یونسکو، که شهر قدیمی حلب در آن به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است، وضع را در این شهر «فاجعه بار» توصیف می کنند. بنا بر گزارش های موجود، درگیری ها به مناطق قدیمی این شهر کشیده شده است.

بازار قدیمی حلب در زیر قلعه ای متعلق به قرن 13 میلادی قرار دارد. گفته می شود نیروهای دولتی و تک تیراندازها بالای این بازار مستقر شده اند. همچنین گفته می شود قطع آب در این منطقه، خاموش کردن آتش را دشوارتر کرده است. در این آتش سوزی اقلامی مانند پارچه، لباس و چرم به همراه درهای چوبی مغازه ها، باعث تسریع آتش در بازار شد.

در یک خبر دیگر مربوط به تحولات سوریه، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق پیشنهاد کرده است طرف های درگیر، یک کنفرانس در کشوری بی طرف برای بررسی بحران در سوریه برگزار کنند.

به گزارش فارس، زیباری در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه ای «الحیات» چاپ لندن، از اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه خواست تا در ارائه یک راهکار عملی، سریع تر وارد عمل شود زیرا زمان آن فرا رسیده که اقدامی صورت گیرد و دیگر گوش دادن به حرف های دیگران در حالی که مردم هر روز در حال قربانی شدن هستند، جایز نیست.