آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۵
صفحه آخر
۲۰
مکث

نود؛ نماد چالش

مستوره برادران نصیری

مدت هاست که برنامه نود دوشنبه شب های فوتبالی ها و حتی غیرفوتبالی ها را به خود اختصاص داده است. مخاطبان این برنامه معمولاجنس و سن نمی شناسد و برعکس تصور و تعریف اولیه به شکلی خاص به برنامه ای برای بیشتر اعضای خانواده تبدیل شده است.

جذابیت های رسانه ای این برنامه در این سال ها کار را به جایی رسانده که نود به نمادی از برنامه های پرمخاطب، گیرا و چالشی تبدیل شده و هر برنامه ای در هر حوزه ای برای شروع و خصوصا معرفی از عنوان نود استفاده می کند.

یعنی اگر قرار است برنامه ای پرمخاطب و صریح در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی یا سیاسی ساخته شود، سازندگان در معرفی آن، عنوان نود را انتخاب می کنند و مثلاگفته می شود قرار است نود اجتماعی ساخته شود.

اما تجربه نشان داده است فعلاهیچ نودی به اندازه نود ورزشی نتوانسته همه عناصر جذابیت و جذب مخاطب را به همراه داشته باشد. دلایل این مساله متعدد و پیچیده است، اما یکی از مهم ترین دلایل آن می تواند در یک کلمه که اتفاقا مورد توجه و تکیه کلام عادل فردوسی پور، مجری برنامه نود است خلاصه شود: «خودجوش».

نود ورزشی به شکل خو دجوش راه خودش را میان مخاطبان تلویزیون پیدا کرد و هیچ نوع اغراق، مخاطب فریبی و نمایشی در این برنامه وجود ندارد.

بهانه این حرف ها اما خبری است که از سوی رئیس سازمان محیط زیست کشور اعلام شده است. محمدجواد محمدی زاده گفته است «نود» محیط زیست بزودی روی آنتن می رود.

اعلام این خبر با توصیه هایی از سوی کارشناسان محیط زیست همراه بوده است و آنها معتقدند که سازمان محیط زیست به عنوان متولی امور این حوزه باید دقت زیادی در سوژه یابی و طرح مسائل داشته باشد، اما همه ماجرا این نیست.

مساله این است که موفقیت برنامه نود به خاطر رسانه ای بودن آن است و همه عوامل آن با نگاهی رسانه ای و منتقد شروع کرده و ادامه داده اند و اگر فدراسیون فوتبال تهیه کننده و مجری این برنامه بود، مسلما سرنوشت آن تا این حد موفقیت آمیز نبود. بنابراین استفاده کردن از یک عنوان برای تولید یک برنامه لزوما نمی تواند مخاطب پسند و چالش برانگیز باشد؛ مساله ای که به نظر می رسد باید مدنظر سازندگان برنامه نود محیط زیست قرار گیرد.

گروه جامعه