آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۵
اقتصاد
۴

نسبت جمعیت غیرفعال ایران به جمعیت فعال طی 38 سال آینده 5 برابر می شود

هشدار بانک جهانی درباره پیری سریع جمعیت ایران

بانک جهانی با هشدار نسبت به پیر شدن سریع جمعیت ایران پیش بینی کرد تا سال 2050 نسبت جمعیت غیرفعال ایران به جمعیت فعال پنج برابر می شود و در این سال به ازای 15 فرد فعال شش فرد بالای 65 سال وجود خواهد داشت.

به گزارش فارس، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به «گزارش توسعه جهانی» نسبت به سرعت بالای پیر شدن جمعیت در ایران هشدار داده است.

بانک جهانی در این گزارش نوشته است کاهش نرخ زاد و ولد در بسیاری از کشورها به همراه افزایش امید به زندگی منجر به رشد گسترده گروه های سالخورده در برخی نقاط جهان شده است.

بر اساس این گزارش در حال حاضر جمعیت های سالخورده در کشورهای صنعتی، در اروپای شرقی و در جنوب آمریکای لاتین متمرکز شده اند، اما این وضع طی چهار دهه آینده دستخوش تغییراتی خواهد شد.

بانک جهانی در ادامه گزارش خود افزود: جمعیت چین در سال 2010 وارد مرحله پیری شده است اما ایران، هند، سنگاپور و تایلند در آینده نزدیک با پیری شدید جمعیتی مواجه خواهند شد.

این گزارش، شاخصی به نام شاخص وابستگی سالخوردگی ارائه کرده است که بر پایه تعداد افراد بالای 65 سال نسبت به جمعیت فعال کشور(افراد 15 تا 64 سال) مشخص می شود. زمانی که نمره کشوری در این شاخص بالاباشد، یعنی این که جمعیت فعال کشور برای تامین نیازهای افراد سالخورده باید بار زیادی را تحمل کند.

براساس پیش بینی بانک جهانی نمره ایران و سنگاپور در شاخص وابستگی سالخوردگی تا سال 2050 پنج برابر خواهد شد. این به آن معناست که نسبت جمعیت غیرفعال ایران به جمعیت فعال طی 38 سال آینده پنج برابر می شود.

بر این اساس در سال 2050 به ازای 15 فرد 15 تا 64 ساله در ایران و سنگاپور چهار تا شش فرد بالای 65 سال در این دو کشور وجود خواهد داشت.

بانک جهانی افزود: شاخص وابستگی سالخورده ها در چین نیز چهار برابر خواهد شد و بسیاریی از کشورهای که در حال حاضر با مشکل پیری جمعیت مواجهند شاهد رشد دو برابری یا بیشتر این شاخص خواهند بود.