آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۵
اقتصاد
۴

افزایش فعالیت دکل ها به کشف چند موقعیت جدید نفتی در مناطق مرزی منجر شده است

دکل های حفاری در میادین مشترک نفتی 2 برابر شد

معاون وزیر نفت با بیان این که تعداد دکل های حفاری ایران در میادین مشترک تا پایان سال گذشته در مقایسه با سال 89 به بیش از دو برابر افزایش یافته است، جزئیات افزایش دکل های حفاری در میادین مشترک را تشریح کرد.

محسن خجسته مهر در گفت وگو با مهر درباره آخرین وضع تامین دکل های حفاری به منظور توسعه میادین مشترک نفت و گاز ایران گفت: از دو سال گذشته تاکنون، تعداد کل دکل های حفاری توسعه ای و اکتشافی ایران در میادین مشترک نفت و گاز دو برابر شده است.

وی با اعلام این که تا پایان سال 89 حدود 26 دکل در میادین مشترک نفت و گاز مستقر بود، تصریح کرد: این در حالی است که تا پایان سال گذشته تعداد کل دکل ها در میادین مشترک به 53 دستگاه افزایش یافت.

این مقام مسئول با تاکید بر این که پیش بینی می شود تا پایان امسال تعداد کل دکل های حفاری در میادین مشترک به مرز 70 دستگاه افزایش یابد، اظهار کرد: در دو سال گذشته یک انقلاب دکلی در سطح صنعت نفت به وقوع پیوسته است.

وی با بیان این که در حال حاضر از مجموع 12 دستگاه دکل حفاری اکتشافی ده دستگاه در مناطق مرزی و میادین مشترک مستقر شده است، بیان کرد: افزایش فعالیت دکل های حفاری در میادین مشترک به کشف چند سازند جدید هیدروکربوری در مناطق مرزی منجر شده است.

خجسته مهر با یادآوری کشف دو موقعیت جدید هیدروکربوری در اطراف میادین نفتی آزادگان جنوبی و یادآوران بیان کرد: با وجود این، تدابیری برای افزایش تعداد دکل های حفاری اکتشافی در دستور کار قرار دارد.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت همچنین با اعلام این که باید تا پایان امسال وضع قرارداد و توسعه تمامی میادین مشترک نفت و گاز کشور تعیین تکلیف شود، تاکید کرد: تاکنون وضع قرارداد و فعالیت اکتشافی تمامی میادین مشترک نفت و گاز در بخش دریا نهایی شده است.

این مقام مسئول از نهایی شدن وضع فعالیت اکتشافی 67 درصد میادین مشترک نفت و گاز ایران در بخش خشکی خبر داد و افزود: علاوه بر این، تاکنون قرارداد و توسعه 98 درصد میادین مشترک نفت و گاز هم نهایی شده است.