آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۵
ایران زمین
۱۵

درختان مرکبات دوباره به شکوفه نشستند

با گذشت هفت ماه از فصل بهار طی چند روز گذشته شاهد شکوفایی شکوفه های مرکبات در برخی باغات روستاهای بخش چمستان نور هستیم که این امر می تواند بر باروری مجدد تاثیر سوء داشته باشد.

به گزارش فارس، بسیاری از درختان مرکبات برخی روستاهای بخش چمستان مازندران طی روزهای گذشته شکوفه دادند که این نعمت خدادادی جلوه زیبایی به طبیعت کوهستانی و جنگلی این منطقه بخشیده است.

به بار نشستن تعدادی از درختان مرکبات در روستاهای فولادکلاو میرنای بخش چمستان نور بیشتر از دیگر مناطق به چشم می آید تا حدودی که در بسیاری از درختان باغات مرکبات یک هکتاری جاذبه ای بهاری ایجاد کرده است.

این شکوفه دهی به همراه رویش شاخه های لطیف و جوان است که سرسبزی و جوانه دهی مجدد را به ثمر آورده است. کوهپایه ای بودن و طراوت خاص این مناطق بکر جنگلی می تواند یکی از عوامل گل دهی دوباره باشد.

برخی کارشناسان با بیان این که بارور شدن مجدد این درختان به سرد و گرم شدن ناگهانی دمای هوا طی یک ماه گذشته مربوط است، معتقدند که شکوفه های این درختان جانبی بوده و تبدیل به میوه نمی شود، ولی کشاورزان منطقه می گویند که این شکوفه ها محصولاتی را که در زبان محلی به «مولگ» معروف است، در زمستان به بار می آورد.

این محصولات که معمولادر زمستان به ثمر می رسد، کیفیت محصولات پاییزی را نداشته و در دانه بندی و آبدار بودن نیز ناقص است.

کشاورزان این منطقه شکوفه دهی مجدد در ابتدای پاییز را موجب کاهش شکوفه دهی مرکبات در بهار می دانند و براساس تجربه اعتقاد دارند با وجود این، میوه دهی سال آینده با کاهش روبه رو خواهد بود.