آرشیو دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۷
فرهنگ و هنر
۵

گروه کامکارها در برج میلاد اجرا می کند

سازها برای موسیقی کردی کوک شد

زینب مرتضایی فرد

کامکارها بیستم و بیست و یکم مهر در برج میلاد تهران روی صحنه می روند و قطعاتی را در سه بخش شامل مقام افشاری و نوا، تکنوازی سنتور با عنوان «ریزدانه های الماس» و موسیقی کردی اجرا می کنند.

به گزارش خبرنگار ما، نشست خبری کنسرت گروه موسیقی کامکارها روز گذشته با حضور هوشنگ کامکار سرپرست گروه، اردشیر کامکار نوازنده کمانچه و محمدحسین توتونچیان مدیر شرکت ققنوس در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست هوشنگ کامکار به پرسش های خبرنگاران درباره عملکرد این گروه طی سال های گذشته پاسخ داد و به ارائه توضیحاتی درباره کنسرت تازه شان پرداخت.

سرپرست گروه کامکارها گفت: کنسرت آینده ما «کنسرت 91 کامکارها» نام دارد که فکر می کنم کار جذابی باشد و در واقع قطعات متنوعی را برای شنوندگانمان در نظر گرفته ایم. هوشنگ کامکار درباره جزئیات این کنسرت گفت: کنسرت تازه ما سازمحور است و در هر دو بخش آن تاکید روی گروه نوازی و موسیقی سازی است. بخش اول اجرا شامل قطعاتی ساخته پشنگ کامکار است و ارسلان کامکار هم با ساز او هنرنمایی خواهد کرد.

او در توضیح دیگر قطعاتی که در این کنسرت اجرا می شود، اظهار کرد: قسمت آخر تصنیفی با عنوان «شوریدگان» را شامل می شود که با شعری از مولانا بوده و از ساخته های اردشیر است. در واقع می توانم بگویم این کنسرت را پشنگ و اردشیر سرپرستی کرده اند.

کامکار همچنین از تکنوازی اردوان کامکار پس از سال ها خبر داد و افزود: سال هاست که اردوان تکنوازی نکرده است. کنسرت های پیشین ما در سه قسمت اجرا می شد و در قسمت سوم آن اردوان به دنیای موسیقی معرفی می شد، اما در این کنسرت او قطعه ای را تکنوازی می کند.

سرپرست گروه کامکارها درباره جزئیات تکنوازی اردوان کامکار گفت: اردوان قطعه ای به نام «ریزدانه های الماس» را ساخته که قطعه ای دارای تکنیک های بسیار قوی، احساسی و جذاب است که شنونده می تواند با آن ارتباط بگیرد. در ادامه این نشست، توتونچیان درباره جزئیات بیشتر «کنسرت 91 کامکارها» توضیح داد: این کنسرت بیستم و بیست و یکم مهر در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد که روز اول در یک سئانس و روز دوم در دو سئانس اجرا می شود. توتونچیان تاکید کرد: بخش کردی این کنسرت متفاوت از کنسرت های گذشته است و با اجرای سال های گذشته تفاوت دارد.