آرشیو سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۸
جهان
۶

احتمال سقوط دولت افغانستان پس از 2014

با خروج نیروهای نظامی خارجی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014، این سال بی شک مهم ترین سال برای آینده افغانستان به حساب می آید. تا به امروز گمانه زنی های فراوانی در مورد این کشور و آینده اش بیان شده است. تازه ترین گزارش مربوط به گروه بین المللی بحران است که به بررسی شرایط افغانستان پس از سال 2014 پرداخته است.

به گزارش بی بی سی، گروه بین المللی بحران در این گزارش 86 صفحه ای گفت پلیس و ارتش افغانستان آماده نیست مسئولیت امنیتی را به دوش گیرند. این گزارش هشدار می دهد اگر اکنون اقدامات جدی اتخاذ نشود، ممکن است پس از خروج نیروهای ناتو از این کشور در سال 2014، حکومت افغانستان سقوط کرده و جنگ داخلی آغاز شود. گزارش این گروه که مقر آن در بروکسل است، تصریح کرد ممکن است حکومت پس از سال 2014 با بحران ویرانگر سیاسی مواجه شود. در این گزارش آمده است: این تقریبا قطعی است که در شرایط کنونی، انتخابات 2014 با تقلب وسیع همراه خواهد بود. تخلف انتخاباتی در جنوب و شرق، جایی که امنیت رو به خرابی است، فراگیر خواهد بود، مگر این که جلوگیری از آن تضمین شود.نویسندگان این گزارش گفته اند حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان که در انتخابات آینده حق شرکت ندارد، ممکن است زمینه های غیرقانونی را برای پیروزی نامزد مورد نظرش فراهم کند. در این گزارش توصیه های زیادی به پارلمان افغانستان، کمیسیون انتخابات و جامعه بین المللی داده شده است.

در واکنش به انتشار این گزارش، دولت افغانستان آن را بی معنی و بی ارزش خوانده است. حامد علمی، از سخنگویان کرزای در این زمینه گفت: به نظر ما، این گزارش بیهوده است. وی افزود: در این گزارش از تحلیل نادرست استفاده شده است. ما کشوری نیستیم که در سال 2002 به وجود آمده باشیم، کشوری هستیم با تاریخ 4000 ساله. ارتش و پلیس ملی ما در حال حاضر بیشتر عملیات دفاعی را به صورت مستقلانه اجرا می کنند. وی تاکید کرد دولت افغانستان متعهد است تا تمام توانایی خود را برای برگزاری انتخابات شفاف به کار ببرد و راه های تقلب را ببندد. سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفت اگر جامعه بین المللی وعده های خود به افغانستان را عملی کند، در آن صورت خروج ناتو در سال 2014 باعث تغییری در وضعیت نخواهد شد.