آرشیو سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۸
سلامت
۱۶

وارد کردن شیء خارجی، عامل پارگی پرده گوش

یک متخصص گوش، حلق و بینی وارد کردن شیء خارجی به داخل گوش را مهم ترین علت پارگی پرده گوش دانست و گفت: درد ناگهانی گوش، ناشنوایی نسبی، خونریزی، ترشحات خارجی، سرگیجه و وزوز گوش از علائم شایع پارگی پرده گوش است.

دکتر ابراهیم رزم پا در گفت وگو با ایسنا، پاره شدن پرده نازک گوش که قسمت های داخلی تر گوش را از قسمت خارجی جدا می کند، پارگی پرده گوش تعریف کرد و افزود: ترشح گوش ناشی از پارگی می تواند 24 تا 48 ساعت پس از پارگی رخ دهد. همچنین پاره شدن پرده گوش می تواند به دنبال وارد کردن یک شی ء خارجی مثل گوش پاک کن یا گیره کاغذ جهت تمیز یا رفع خارش گوش اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: وارد آمدن فشار ناگهانی به پرده گوش به سمت داخل بر اثر سیلی، حادثه بخصوص هنگام شنا یا شیرجه، وقوع انفجار در نزدیکی گوش و در نهایت فشار ناگهانی به پرده گوش نیز می تواند به پارگی پرده گوش منجر شود. این متخصص گوش، حلق و بینی در خصوص عوارض ناشی از پارگی پرده گوش گفت: در صورتی که پرده گوش پاره شده عفونی نشود، معمولا خود به خود در مدت دو ماه با انجام ترمیم بهبود می یابد، اما اگر پرده گوش پاره شده عفونی شود، عفونت را می توان با تجویز دارو درمان کرد و شنوایی نیز معمولا مشکل دائم پیدا نمی کند.