آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۹۷
دانش
۹

کنترل وسایل برقی به فرمان دست

دانشمندان حسگر جدیدی تولید کرده اند که مانند ساعت روی مچ دست قرار گرفته و به کاربر در کنترل دستگاه های برقی با یک حرکت ساده دست کمک می کند.

این فناوری موسوم به «Digits» از یک دوربین ریز برای پیگیری حرکات دست استفاده کرده و می تواند حالت های خاص را برای ترجمه آنها به شکل یک فرمان مانند پاسخگویی به تلفن با بالابردن شست دست شناسایی کند.

از آنجایی که این دستگاه بر حسگرهای ثابت خارجی مانند کنسول های بازی تکیه نداشته، می توان از آن در خارج از خانه نیز استفاده کرد.

همچنین این سیستم بطور بی سیم با دیگر تجهیزات الکترونیکی ارتباط برقرار کرده و کاربران می توانند لوازمی مانند تلفن همراه را بدون در دست داشتن آنها یا نزدیک بودن به محل قرارگیری این ابزار کنترل کنند. اگرچه Digits قادر به انجام همه کارها نبوده و کاربران باید از یک هدست یا گوشی برای برقراری ارتباط در زمان در دسترس نبودن تلفن همراه استفاده کنند. این پروژه توسط محققان دانشگاه نیوکاسل و موسسه پژوهش مایکروسافت در کمبریج ساخته شده و به گفته دانشمندان می تواند به انسان در استفاده ایمنتر از دستگاه های عابر بانک یا دستگاه های دارای تراشه و پین با وارد کردن کدها از درون جیب خود کمک کند.

این حسگر می تواند حرکات نوک انگشت کاربر را در تاریکی دنبال کرده و کد وارد شده را در دستگاه مورد نظر منتقل کنند. به گفته محققان، یکی از بزرگترین مزیت های این فناوری آزاد گذاشتن دست ها بر خلاف دستکش های اطلاعات است که برای تعامل با برنامه های کاربردی واقعیت افزوده مورد استفاده قرار می گیرد.