آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۹۷
راه بلد
۱۰
محیط زیست

پارک ملی تنگ صیاد

تنگ صیاد یک منطقه حفاظت شده، پارک ملی و به عنوان ذخیره گاه زیست کره در بخش شرقی شهرستان شهرکرد واقع شده است. نزدیک ترین روستا به پارک روستای دستگرد امام است. تنها با طی مسافت 15 کیلومتر از شهرکرد، حیات وحش باور نکردنی این منطقه قابل مشاهده است و مسافرانی که مسیر شهرکرد - اصفهان را طی می کنند در کنار جاده مناظر بی بدیلی از این پارک وحش دیدنی را مشاهده خواهند کرد. منطقه تنگ صیاد ناحیه کوهستانی و مرتفع با وسعت حدود 27 هزار هکتار در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است و قله جیلون در جنوب غربی سفیددشت با 3 هزار و 141 متر ارتفاع از سطح دریا، بلند ترین نقطه منطقه است.

علاوه بر حیات وحش و آب و هوای معتدل، دره های زیبایی همچون «پاچفت» و «بستان شیر» مامنی خواهند بود برای مسافرانی که می خواهند به دور از هیاهوی شهر ساعتی در آرامش بیاسایند. این منطقه در سال 1349 از طرف شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد و در سال 1352 با تصویب شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام و در سال 1374 نیز حدود 5 هزار و 400 هکتار از قسمت میانی آن تبدیل به پارک ملی شد. به این ترتیب ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد شامل پارک ملی در قسمت میانی و منطقه حفاظت شده در پیرامون آن است.

پوشش گیاهی منطقه شامل 20 تیپ گیاهی است که تقریبا در تمام آنها گونه های مختلف گون و برخی از گندمیان دیده می شود. انواع گندمیان، گون، دم اسبیان، کنگر، ریواس، آویشن، بابونه، شاه تره، بارهنگ، رازیانه، خاکشیر، کاسنی، شیرین بیان، بادام کوهی، مو وحشی، انجیر وآلبالوی کوهی جزو پوشش گیاهی منطقه به شمار می رود. پوشش جانوری منطقه شامل 42 گونه پستاندار، 70 گونه پرنده، 26 گونه خزنده و 4 گونه دوزیست از قبیل کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، روباه، شغال، گرگ، گربه وحشی، کبک دری، کبک، تیهو، باقرقره، عقاب و انواع مار ها و لاک پشت آبزی خزری است.

دسترسی به منطقه تنگ صیاد از طریق جاده آسفالته فرخشهر، جاده قدیم دهنو، جاده های حاشیه و جاده جیچ رو احمدآباد، بستان شیر و تنگ صیاد امکان پذیر است. علاوه بر تنوع گونه های گیاهی، وجود چشم انداز ها و مناظر متنوع و بدیع، تفریحات فیزیکی پرتحرک چون کوهنوردی، صخره نوردی و شکار تفریحی نیز در منطقه امکان پذیر است.