آرشیو دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۳
جهان
۶

ادامه فریاد اعتراض در پرتغال و اسپانیا

ادامه بحران اقتصادی در منطقه یورو باعث شد روز شنبه هزاران نفر از مردم پرتغال و اسپانیا به خیابان های پایتخت آمده تا به این ترتیب اعتراض خود به این وضع را اعلام کنند.

به گزارش مهر، نکته قابل توجه در تظاهرات روز شنبه مردم پرتغال این بود که بازیگران و خوانندگان این کشور نیز به جمع معترضان پیوستند. معترضان در این تظاهرات، به سیاست های ریاضت اقتصادی دولت پدرو پاسسوس کولهو، نخست وزیر پرتغال اعتراض کردند. معترضان پلاکاردهایی را حمل کرده بودند که روی آن نوشته شده بود: «تروئیکا و دولت باید از اقدامات ریاضت طلبانه خود دست بردارند»؛ تروئیکا شامل اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپاست.

هزاران اسپانیایی نیز عصرشنبه در شهرهای مختلف این کشور به خیابان ها آمدند تا با کوبیدن بر پشت قابلمه، ماهیتابه و دیگر انواع ظروف، مخالفت خود را با اقدام دولت برای پرداخت بدهی های عمومی از جیب مردم اعلام کنند. به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در تظاهرات مادرید تاکید کردند مردم مسئول بدهی های دولت نیستند که حال باید ریاضت های شدید اقتصادی را تحمل کنند. به همین دلیل، آنها اقدامات دولت محافظه کار ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا را در این زمینه فاقد مشروعیت خواندند، چراکه معتقدند فقط به نفع قدرت های پولی و مالی صورت می گیرد.

محدوده این تظاهرات، بلوار کاستیانا خیابان اصلی مادرید تا میدان مرکزی پورتا دل سول بود و در آن، مخالفان نظام سرمایه داری، طرفداران جنبش «کنگره را محاصره کن» و معترضان به ریاضت های اقتصادی با توقف در برابر اماکنی همچون مقر پارلمان اروپا در اسپانیا، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دیگر نهادهای اسپانیایی، شعارهایی علیه نحوه اداره کشور و مسئولان واقعی بحران اقتصادی سر دادند.