آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۷
صفحه اول
۱

ایران جزو 3 کشور برتر دنیا در پیوند مغز استخوان

رئیس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی گفت: ایران با بیش از 400 پیوند مغز استخوان در سال در کنار مرکز سیاتل آمریکا و مرکز مدی اندرسون، جزو سه کشور برتر دنیاست و با گسترش مراکز جدید این پیوند به جایگاه بهتری نیز می رسیم، اما به علت کمبود پرستار متخصص، 300 بیمار در فهرست انتظار این پیوند هستند.

به گزارش فارس، پروفسور اردشیر قوام زاده در حاشیه همایش پیوند سلول های بنیادین خون ساز در بیمارستان شریعتی تهران افزود: مهم ترین مشکل ما در این زمینه کمبود پرستار است. حداقل به ده پرستار نیاز داریم. بخشی از فهرست انتظار ما به خاطر نبود پرستار است. وی گفت: در حال حاضر حدود 20 میلیون دهنده سلول های مغز استخوان در جهان وجود دارد که پنج میلیون نفر در آلمان، حدود 13 میلیون نفر در آمریکا و بقیه در کشورهای دیگر هستند. هر چه دهنده بیشتر بیاید بهتر است. آزمایش آن حدود یکصد دلار هزینه دارد. در زمان نیاز، افراد دهنده را خبر می کنند و بدون این که طرفین همدیگر را بشناسند در صورت تمایل فرد دهنده، مراحل انجام می شود.

وی افزود: کشور ما 75 میلیون نفر جمعیت دارد و حداقل پیوندی که در سال انجام می شود، 1500 مورد است. خوشبختانه کمک کردیم مراکز دیگری هم در کشور راه اندازی شود. چهار مرکز دیگر در تهران، در ارومیه یک مرکز و در کرمان یک مرکز راه اندازی شده است. تمام این مراکز ظرفیت 200 پیوند مغز استخوان را دارند که با مرکز اصلی تهران که 400 پیوند دارد به مرز 600 مورد می رسد، اما 900 پیوند مغز استخوان کم داریم.

قوام زاده اظهار کرد: در حال حاضر در مرکز بیمارستان شریعتی، 300 نفر در فهرست انتظار پیوند مغز استخوان هستند که یکصد نفر آنها کودک می باشند؛ این بیماران اگر بموقع درمان نشوند، می میرند. از نظر پرسنل و امکانات مالی باید تقویت شویم تا بتواند جوابگو باشیم.

وی ادامه داد: فقط 7 تا 10 درصد بیماران مبتلابه سرطان خون پنج سال بعد از درمان معمولی به وسیله شیمی درمانی زنده می مانند، اما اگر پیوند مغز استخوان شود، 70 درصد تا 15 سال زنده هستند.