آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۷
اقتصاد
۴

6000 بانک اروپایی تحت نظارت واحد قرار می گیرند

رهبران اتحادیه اروپا که در بروکسل گردهم آمده اند، درباره ایجاد یک ناظر بانکی واحد برای منطقه یورو به توافق رسیدند.

به گزارش الجزیره، براساس تازه ترین توافق سران اتحادیه اروپا در بروکسل که مبتنی بر ایجاد یک واحد نظارتی مشترک بر بانک های این اتحادیه است، فرانسه تا پایان امسال موظف است همه 6000 بانک موجود در 17 کشور اروپایی را تحت نظارت یک نهاد واحد قرار دهد.

براساس این گزارش، به رغم تردیدهایی که وجود داشت، رهبران اروپایی این بار در بروکسل به توافقی دست یافتند که تا پایان امسال یک ناظر بانکی واحد را در این اتحادیه فعال می کند.

هرمان ون رامپوی، رئیس شورای اروپا در این باره گفت: در حال حاضر ضروری است سازوکار نظارتی مشترکی برای بانک ها ایجاد شود تا از مخاطرات در این عرصه جلوگیری شود.در ابتدای این مذاکرات و در واکنش های مقامات آلمان و فرانسه، مخالفت این دو کشور با این پیشنهاد آشکار بود، اما فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه با ورود به بروکسل تاکید کرد آلمان و فرانسه مسئولیت دارند اروپا را از بحران فعلی خارج کنند و احترام گذاشتن به این تصمیم، یکی از این راه هاست.

در کنار این مذاکرات، اعتراضاتی نیز در کشورهای اروپایی ابراز شده است. در خیابان های آتن بار دیگر خشم مردم نمایان شد. مردم این کشور از تصمیمات دولت در حوزه ریاضت اقتصادی، بیکاری و کاهش هزینه های دولتی خسته و ناراضی هستند. بسیاری از این معترضان این مشکلات را ناشی از سیاست های اروپا و به طور خاص آلمان می دانند.