آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۷
اقتصاد
۴

واردات شیر خشک می تواند بازار شیر را به تعادل برساند

یک مقام صنفی: صنایع لبنی به زیان دهی رسیده اند

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به واردات شیرخشک صنعتی با ارز آزاد گفت: بخشی از شیرخشک های وارداتی در گمرک های کشور به بهانه های مختلف بلوکه شده و ترخیص نمی شود.

حسین چمنی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این که کارخانه های لبنی شیرخام را همچنان با قیمتی بیش از توافق شده با دامداران (کیلویی 930 تومان) خریداری می کنند، افزود: متاسفانه غیر از چند دامداری در تهران بقیه دامداری ها برای عقدقرارداد با کارخانه های لبنی از خود رغبتی نشان نداده اند.

او با اشاره به این که کارخانه های لبنی شیرخام را با قیمت بالایی می خرند، اما به همان میزان اجازه ندارند قیمت محصولات خود را افزایش دهند، گفت: در حوزه شیرخشک صنعتی امسال واردات داشتیم، اما به نظر می رسد برخی تمایلی به واردات این محصول ندارند. در حالی که اعلام شده بود شیرخشک صنعتی برای واردات ارز مرجع می گیرد، اما این کار بسیار دیر انجام شد و برخی کارخانه ها با ارز آزاد به واردات اقدام کردند که متاسفانه هم اکنون به بهانه های مختلف شیرخشک در گمرک های کشور بلوکه شده و ترخیص نمی شود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که واردات 15 تا 20 هزار تن شیرخشک صنعتی می تواند قیمت ها را شکسته و بازار شیر را به تعادل برساند.مشاور انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به این که قیمت 930 تومانی تعیین شده برای هر کیلو شیرخام شامل 17 درصد سود برای دامدار می شود، گفت: در بازار شیرخام حبابی حدود 200 تا 250 تومان ایجاد شده است.

چمنی همچنین با اشاره به این که زیان کارخانه های لبنی به منفی یک درصد رسیده است، افزود: صنایع لبنی جزو رقابت پذیرترین صنایع کشور است و بیش از 900 نشان تجاری در این صنعت فعالیت می کند.