آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۷
جهان
۶

گردهمایی سران حماس در مکه برای معرفی جانشین مشعل

مجلس شورا و هیات اجرایی حماس قرار است در جریان حج سال جاری در مکه مکرمه گردهم آمده و در کنار تعیین اعضای جدید جایگزین خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی این جنبش را نیز معرفی کنند.

به گزارش ایرنا از بیروت، رقابت فعلی میان موسی ابو مرزوق معاون خالد مشعل و اسماعیل هنیه نخست وزیر حماس بوده و پیش بینی می شود در خلال نشست های آینده این جنبش رویدادهای غیرمنتظره ای رخ دهد. از جمله این که حاضران در نشست خواهان روی کار آمدن نسل جوان جنبش از جمله افرادی چون محمد نصر و اسامه حمدان هستند. ضمن این که قرار است محمود الزهار رئیس هیات اجرایی حماس و از شخصیت های مهم این جنبش نیز بزودی از سمت خود استعفا کند. خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس تصمیم به کناره گیری از منصب خود داشته و برای هیچ منصب رهبری دیگر در این جنبش نامزد نخواهد شد.مشعل پس از این به فعالیت های ملی خواهد پرداخت و گفته شده که اختلافاتی در دفتر سیاسی حماس در پی تصمیم وی به منظور ترک این منصب آغاز شده است. تاکنون تلاش های زیادی برای منصرف ساختن وی از این تصمیم صورت گرفته، اما ظاهرا بی نتیجه بوده است. مشعل از سال 1996 میلادی، سمت ریاست دفتر سیاسی حماس را بر عهده دارد.

روزنامه فرامنطقه ای الحیات پیش از این نوشته بود که انتخابات داخلی جنبش حماس در استانبول ترکیه به پایان رسیده و نتایج کلی انتخابات خارجی و داخلی (کرانه باختری و باریکه غزه) بزودی اعلام می شود. در این انتخابات ده نماینده شورای عمومی حماس در خارج از فلسطین برگزیده شدند. ساختار حماس مانند ساختار تشکیلات اخوان المسلمین است.