آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۷
جهان
۶

عراق 18 فروند جنگنده «اف 16» از آمریکا می خرد

معاون وزیر دفاع عراق از امضای قرارداد خرید 18 فروند جنگنده «اف 16» آمریکا توسط این کشور خبر داد.

به گزارش مهر، سعدون الدلیمی پس از دیدار با شماری از مسئولان آمریکایی در بغداد، در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن اعلام این خبر گفت: عراق قرارداد خرید دومین گروه از جنگنده های اف 16 آمریکایی را به ارزش 3 میلیارد دلار امضا کرده است که این قرارداد در راستای توافقنامه خرید 36 فروند جنگنده اف 16 آمریکایی برای تقویت نیروی هوایی عراق صورت گرفته است.

به گفته معاون وزیر دفاع عراق، این جنگنده ها تا اواخر سال 2018 تحویل بغداد خواهند شد. وی همچنین خاطرنشان کرد عراق در حال رایزنی با مقامات آمریکایی برای خرید سیستم های دفاعی موشکی و بالگردهای آپاچی است. سفارتخانه آمریکا در عراق نیز هفته گذشته اعلام کرد معامله های تسلیحاتی به ارزش چند میلیارد دلار میان واشنگتن و بغداد منعقد شده است. این در حالی است که اخیرا نوری المالکی در سفری به روسیه قراردادی تسلیحاتی به قیمت بیش از چهار میلیارد دلار با مقامات روسیه امضا کرد.

در همین رابطه نوری المالکی، نخست وزیر عراق در دیدار با آشتون کارتر، معاون وزیر دفاع آمریکا بر نیاز ارتش عراق برای افزایش توانایی های دفاعی برای حفظ امنیت و حاکمیت عراق و مقابله با گروه های تروریستی تاکید کرد. کارتر با تاکید بر آن که تحکیم روابط آمریکا و عراق منبعی برای برقراری ثبات در منطقه به شمار می آید، به سفر قریب الوقوع وزیر دفاع آمریکا به بغداد برای تحقق همین اهداف اشاره کرد.