آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۷
جامعه
۱۷

زاگرس؛ مرکز 50 درصد از زلزله های کشور

رئیس مرکز لرزه نگاری کشور گفت: بررسی داده های آماری بیانگر این است که افزون بر 50 درصد زلزله های کشور در مناطق قرارگرفته در مسیر رشته کوه زاگرس رخ می دهد.

به گزارش ایرنا، نوربخش میرزایی افزود: استان های همدان و کرمانشاه به لحاظ قرار گرفتن در مسیر و نزدیکی رشته کوه زاگرس بیشترین میزان زلزله را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: هر سال 10 هزار زمین لرزه در ایران رخ می دهد که تعداد زیادی از این زمین لرزه ها در زاگرس اتفاق می افتد و مناطق مابین استان همدان و کرمانشاه نیز سهم قابل توجهی از این زمین لرزه ها را به خود اختصاص می دهد.

رئیس مرکز لرزه نگاری کشور یادآوری کرد: بعد از زلزله بم برخی از افراد به ظاهر کارشناس، جو را در تهران دوباره متشنج کردند به گونه ای که شهروندان تهرانی و حتی برخی مسئولان برای نجات جان خود به فکر مهاجرت از تهران افتادند.

وی اضافه کرد: به دنبال این گونه جوسازی های نادرست و ارائه اطلاعات منفی و غلط، موسسه ژئوفیزیک تهران موظف به پردازش و ارائه اخبار و اطلاعات در خصوص زمین لرزه شد.میرزایی بیان کرد: بعد از زلزله بم با حمایت وزارت کشور و استانداری ها شمار ایستگاه های لرزه نگاری به یکصدایستگاه در قالب 18 شبکه لرزه نگار و دو پایگاه لرزه نگاری تک ایستگاهی افزایش یافت.

وی اضافه کرد: اطلاعات ایستگاه های لرزه نگاری سطح کشور به مراکز شبکه ها در استان ها مخابره شده و همزمان اطلاعات در تهران نیز قابل رویت می شود.