آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۷
جامعه
۱۷

ایجاد فضای سبز خصوصی برای نخستین بار در پایتخت

مدیرکل شهرسازی و طرح های شهری شهرداری تهران با بیان این که در طرح تفصیلی جدید شهر تهران موضوع فضای سبز خصوصی پیش بینی شده است از اجرای این طرح برای نخستین بار در پایتخت خبر داد.

به گزارش ایسنا، مجید پاکساز با تاکید بر اهمیت توسعه فضای سبز در تهران گفت: سیاست هایی که درگذشته برای توسعه فضای سبز اجرا می شد، انگیزه ای برای بخش خصوصی برای ایجاد این فضاها ایجاد نمی کرد و به طور کلی این امر به عهده مدیران گذاشته می شد.

وی با بیان این که در طرح تفصیلی جدید به ایجاد فضای سبز خصوصی توجه ویژه ای شده است، افزود: در طرح تفصیلی ضوابطی پیش بینی شده است که ساختمان هایی با غلبه فضای سبز و باز ساخته شوند که نسبت فضای سبز آنها به فضای ساختمان دو یا سه برابر باشد و این فضا از سوی خود مالکان حفاظت و استفاده شود.

پاکساز با بیان این که برای گسترش فضای سبز خصوصی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در این زمینه دستورالعمل ماده 14 ضوابط احداث بنا در سطح اشغال کم و محدود به صورت فضاهای سبز به هم پیوسته و ناپیوسته مطرح شده و یک بخشی هم برای تسهیلات تراکمی و کاربری در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، بخشی از فضای سبز باید از سوی خود مردم ساخته شود و به عنوان واحدهایی در اراضی با کاربری تجاری و مسکونی قرار گیرد.

مدیرکل شهرسازی و طرح های شهری شهرداری تهران تصریح کرد: به عنوان مثال اگر فضای سبزی که در گذشته ایجاد شده و امروز در پهنه کار و فعالیت قرار گرفته است، برای ساخت رستوران یا محل پذیرایی توجیه مناسب داشته باشد، این اجازه را دارد که تبدیل به باغ رستوران یا باغ پذیرایی با مجوز قانونی شود که این امر علاوه بر ساماندهی فضای سبز، توجیه اقتصادی نیز دارد.