آرشیو چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۴۱
فرهنگ و هنر
۵

معرفی سهراب سپهری در مقابل فیلمی مثل «آرگو»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر معرفی سهراب سپهری در عرصه بین المللی، راه مقابله با تبلیغات علیه ایران و مقابله با فیلمی مثل «آرگو» را شناساندن نمونه هایی مثل سهراب سپهری عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی با حضور در جمع اعضای کنگره بین المللی سهراب سپهری گفت، سهراب شاعری است که به خاطر هنرمند بودنش با طبیعت مانوس بود و به خاطر انس با طبیعت، درس های زیادی مثل سخاوت، سرزندگی و آرامش را آموخت و این علاقه او به طبیعت به این دلیل است که از دوران کودکی با طبیعت سروکار داشته است و از همان دوران در باغ بزرگی زندگی می کرده که باعث شکل گیری روحیه لطیفی در او شد.

حسینی افزود: البته بعضی ها خواستند بگویند که این روحیه لطیف سپهری به خاطر سفرهایی است که به کشورهای هند و ژاپن داشته و از فرهنگ این کشورها تاثیر گرفته است، اما باید توجه داشت که زمینه های فردی در چنین گرایش هایی بسیار مهم است و البته محیط هم در شکل گیری روحیه انسان تاثیر می گذارد.

او در ادامه بیان کرد: باید مکانی تدارک دیده شود که آثار، کتاب ها و پایان نامه های مربوط به سپهری جمع آوری شود و اگر کسی هم به دنبال ترجمه آثار سپهری بود، بتواند از این امکان استفاده کند. حسینی همچنین بیان کرد: سپهری به شاعران و ادیبانی مثل نیما یوشیج علاقه زیادی داشت و در این زمینه تاثیر زیادی را در شعرهایش می بینیم.

وزیر ارشاد در پایان گفت: باید تلاش کنیم شخصیت هایی مثل سهراب سپهری را که از اندیشه های زلالی برخوردارند، به دنیا معرفی کنیم، بخصوص در شرایطی که تبلیغات علیه ایرانی ها بسیار زیاد است. به عنوان نمونه، فیلم «آرگو» که بتازگی در آمریکا نمایش داده شده، یک فیلم کاملاتحریف شده است که در حال حاضر دومین فیلم پرفروش آمریکاست. من فکر می کنم راه مقابله با چنین اقداماتی، معرفی همین نمونه ها مثل سهراب سپهری است.