آرشیو یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۵۵
صفحه اول
۱

اگر قرار باشد تغییری در استاندارد طلااعمال شود باید فرآیند تغییر استاندارد و تدوین استاندارد جدید طی شود

طلای 14 عیار در راه است

مدیرکل استاندارد استان تهران از ارائه پیشنهاد تدوین استاندارد طلای 14 عیار به سازمان استاندارد خبر داد.

مسلم بیات در گفت وگو با ایسنا، افزود: اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاو جواهر پیشنهاد تدوین استاندارد طلای 14 عیار را به سازمان ملی استاندارد ایران ارائه کرده که این پیشنهاد هم اکنون در دست بررسی است.

او با اشاره به این که استاندارد ملی ایران در حوزه طلامربوط به عیارهای 18، 20 و 24 است، گفت: اگر قرار باشد تغییری در استاندارد طلااعمال شود باید فرآیند تغییر استاندارد و تدوین استاندارد جدید طی شود.

بیات گفت: فعلاموافقتی با تدوین استاندارد طلای 14 عیار نشده است، چرا که نگرانی هایی در این حوزه وجود دارد و ممکن است در صورت تغییر استاندارد سوءاستفاده هایی پیش بیاید.مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به این که اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاو جواهر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش بهای طلاخواستار تدوین استاندارد طلای 14 عیار شده است، گفت: طلابا عیار کمتر از 18 از نظر سازمان، غیراستاندارد است.در همین حال فریدون بلغاری، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این که پیشنهاد تدوین استاندارد طلای 14 عیار در حال کارشناسی است و از نمایندگان بانک مرکزی هم در این زمینه استعلام می شود، اضافه کرد: طلابا عیار 18، 20 و 24 هر یک علامت استاندارد مخصوص به خود را دارد.

به گفته وی در کشورهای دیگر نیز طلابا عیارهای 10، 12 و 14 تولید و عرضه می شود و مانند کشور ما این کالابا عیار بالاعرضه نمی شود. او با بیان این که در بازار شاهد عرضه طلابا عیار کمتر از 18 هستیم، افزود: طلابا عیار کمتر از 18 از نظر ما غیراستاندارد است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلاو جواهر اخیرا گفته بود که تثبیت طلادر قیمت بالای فعلی باعث افت شدید تقاضا و رکود در بازار طلاشده است و برای تداوم تولید محصولات داخلی، جز تنوع در عیار رسمی چاره ای باقی نمانده است. به گفته عبادالله محمدولی، پیشنهاد تدوین استاندارد طلابا عیارهای 14 و 9 به سازمان استاندارد ارائه شده است.